Fred en Anneke naar Madagascar

Niet de weg maar de reis...

1. Hoe ga je van Amsterdam naar Tulear?
  2. Eenvoudig, je boekt dat gewoon bij je reisagent, in ons geval Matoke.
  3. Maar hoe kom je daar?
  4. Daar gaat dit stukje over.
  5. Zoals gezegd, op 9 sept gaat onze reis van start en ter verhoging van de feestvreugde hebben de NS en de bonden al het treinpersoneel vrijgegeven.
  6. Nu hoeven wij daar geen last van te hebben, Michiel brengt ons met de Dacia.
  7. Gelukkig valt de verkeersdrukte mee, pas net na de Schipholtunnel begint de file.
  8. Maar deze rijdt wel door. Afzetten bij de juiste terminal en wij met ons gehele hebben en houwen naar binnen. Door naar de incheck en bagageafgifte.
  9. Hier begint het moeilijker te worden. Na een ruim uur zijn we eindelijk de eersten in de rij. Bagage ingechecked, doorgelabeld naar Tana.
  10. Wij door naar security. Ook dat duurt ruim een uur, maar we waren 4 uur van te voren, dus noproblemos.
  11. Obligate hapje en drankje bij LaPlace en dan door naar de gate.
  12. Het is gezellig druk, totdat er een vertraging van een uurtje op het scherm komt.
  13. Nog minder gezellig werd het dat de vlucht werd omgeboekt naar een andere terminal en het vertrek opschoof van 20:00 naar 22:00. Er kwamen SMS'jes dat we per persoon voor 5 Euro consumpties konden halen op vertoon van de instapkaart.
  14. Op dat moment werd het duidelijk dat we de aansluitende vlucht in Wenen niet meer zouden halen.
  15. Uiteindelijk vertrokken we om 23:35. Iets met slotproblemen in Frankfurt en personeelstekort in Wenen.
  16. Kortom, ruim te laat in Wenen, bij de uitgang staan een stel grondstewardessen ons al op te wachten. De vervangende vluchten zijn geboekt, een hotel hebben ze om de hoek op standby staan. Het is halfdrie dat we in bed liggen
  17. Vervangende vlucht is een vlucht rechtsteeks op Tana. Hij vertrekt alleen om 10:00 uit Parijs. Voordeel is dat hij diezelfde dag wel in Tana is. Dit scheelt omboeken van een vlucht op Madagascar en geen veranderingen in het vakantieplan.
  18. Dus voor dag en dauw op om een vlucht richting Parijs.
  19. Dag en dauw houdt hier in om half vijf het mandje uit.
  20. Ok, vluchten allemaal gehaald. Overstap op Charles de Gaulle was net te doen.
  21. Er valt over de vluchten niet zo heel veel te zeggen. Alleen dat het lang duurt en de beenruimte te wensen over laat.
  22. Kortom op tijd in Tana geland, dat is dus half elf. Voordat zo'n kist aan de slurf staat duurt ook even.
  23. Dan een visum kopen, dit is in de rij staan, 80 Euro aftikken en een papiertje krijgen.
  24. Met dat papiertje meld je je bij de immigratie. Die nemen het papier in en zetten een stempel met een maximale uitreisdatum. Maar om daar te komen wederom een rij.
  25. Na enige tijd in de rij gestaan te hebben meen ik mijn en Anneke haar naam te horen.
  26. Dat was Frans en dus stevig verhaspeld, dus nog eens in het Engels luisteren.
  27. Verdomd, goed gehoord.
  28. Nu heeft zoiets een voor en een nadeel.
  29. Het voordeel is dat het uitgebuit kan worden om de rij over te slaan.
  30. We staan in no time vooraan in de rij en de grensbeambtes doen hun werk zoals behoord, rustig en gedegen. Nog een extra controle van de man met het stempel en dan hebben we die ook verdiend. We mogen Madagascar in tot ergens in November, lang genoeg dus.
  31. Nu uitzoeken waar we dat omroepen aan verdiend hebben.
  32. En Jawel..... Het is uiteindelijk toch gelukt.
  33. De Fransen hebben ons tijdens het overstappen niet bij kunnen houden met de bagagekar. Onze koffers staan nog in Parijs.
  34. Kortom ondanks onze shortcut bij de rij zijn we toch om half een in ons hotel.
  35. Daar nog wat berichtjes heen en weer met Matoke en MadaFocus, de lokale agent, want morgenochtend om 6 uur gaat onze vlucht naar Tulear. De bagage komt waarschijnlijk pas laat in de avond aan.
  36. Lang verhaal kort, de agent gaat achter onze bagage aan en wij gaan vakantie houden.
  37. Maar niet na nog een kort nachtje. Ook hier wil men dat je 2 uur van te voren op het vliegveld aanwezig bent. Kortom om 3 uur en het is tegen enen als we in bed kruipen.
  38. De wekker gaat eigenlijk meteen zodra wij ons hoofd te ruste gelegen hebben.
  39. Geen ontbijt, te vroeg maar dat zijn we sinds gisteren al gewend.
  40. Taxi, Vliegveld,

41. Vliegveld is het oude van Tana en dat is te zien ook. Klein, versleten en kneuterig.
  42. Je begint je echt daar in een andere samenleving te voegen. Er is geen automatisering, maar mannetjes/vrouwtjes die allemaal een taak en bijbehorend jasje of hesje hebben. En ze zijn bloed serieus.

43. dan Wachten, Inchecken, bagage scannen en weer scannen, Wachten, broodje eten (nu geen standaard vliegveld kauwgum, gaat het dan toch lukken!!) en dan Boarden.
  44. Leuk klein vliegtuig, een hoogdekker met props, 2x2 stoelen, dus mooi naar buiten kunnen kijken. Wat een woestenij, amper menselijke activiteiten te zien.
  45. Na 2 uur, omstreeks 8:00 in Tulear. Alle formaliteiten gaan snel, hebben ook weinig bij ons.
  46. Man van het hotel staat met bord, mee de Landcruiser in.
  47. Weg begint geasfalteerd, maar dat is vlot over. We slaan af naar de kust, over een bonkig zandpad.
  48. Veel zebuwagens(os), bijna geen auto's wel fietsen met grote bossen hout, fietstaxi's en heel veel lopende mensen.
  49. ook passeren we hier de Kreeftskeering (Capricorn)
  50. Het onderkomen is een verademing. luxe, ruim, schoon. Eigenlijk valt het hier volledig uit de toon, maar we doen het er toch maar mee.
  51. Nog even bezig met de laatste zaken rond de bagage, maar dan nemen we een bier en strekken de benen richting strand en zee.
  52. Hopelijk vanaf nu stukjes over de natuur, de mensen en onze belevenissen en indrukken.

Mart

Leuk verhaal maar ook veel pech.
Ga zo door

Anja

Heremetijd jongens wat een ‘avontuur’ om überhaupt in Madagaskar aan te komen. Hopelijk blijven jullie verder verschoont van deze avonturen ?
Geniet er van en wij genieten op afstand mee

Atie

Wat een verhaal! Gelukkig zijn jullie wel wat gewend op reis, maar dit….
Veel plezier!

Fred

Eigenlijk kan ik volstaan met één "woord": OMG.
Of het was de goeie oude tijd, of het feit dat onze reis een georganiseerde reis was, of je hebt de Here gekrenkt in woord of daad, maar behalve dan dat onze bagage 2 weken te laat kwam en de franse stewardessen een hekel hebben aan mensen in het algemeen hadden wij een voorspoedige heenreis.

Tiny V.

Wat een reis! Ik bewonder jullie gelijkmoedigheid. Als zoiets ons was overkomen zouden we er erg de pest in hebben. Maar gelukkig zijn jullie heelhuids aangekomen en hebben zelfs de koffers weer terug.
Van nu af wordt het alleen maar genieten hoop ik.
Veel plezier en blijf gezond!