Fred en Anneke naar Madagascar

Ondergedoken

1. Goh, dat was even wachten.
  2. Ik ben de laatste drie dagen ondergedoken geweest. In de Indische Oceaan ongeveer.
  3. 3 dagen duiken, in totaal 6 duikjes gemaakt. En dat was echt schitterend. Eerste dag, dag 32, een wrakduik, wrak lag op 27 meter ongeveer. Was wel een eind varen vond ik toen. Intussen weet ik beter. Maar op een gegeven moment zie je wat vissersbootjes, wij zouden het roeibootjes noemen, en die liggen in het algemeen op een plek waar vis te vinden is.
  4. En een wrak zit echt vol met vis. Normale, gele, blauwe, grote, kleine en vreemde. Onder vreemd valt dan zeker de krokodilvis. Bijna niet te zien, gaat op in de omgeving. Het is dat het dek vlak is en je er iets op ziet liggen.
  5. Duik is tot 2 minuten voor deco, dat is ongeveer 25 minuten en dan een gecontroleerde opstijging tot 5 meter, veiligheidstop van 3 minuten en dan de boot weer in.
  6. Nu moet je een uur of meer wachten voor je het water weer in gaat. En voor die tijd hebben ze hier een leuk tijdverdrijf.
  7. De duikboot, blijft wel boven water hoor, is van het snelle soort, dikke motor erachter.
  8. We gaan op walvisjacht. En verdomd we hebben ook nog eens beet. Helaas niet op de foto, dus het bewijs is niet aanwezig, maar we spotten in totaal iets van 4 walvissen. In dit geval gewoon zwemmend en dan zie je zo af en toe een deel van het lichaam boven water komen.
  9. Als de tijd verdreven is, gaan we naar de volgende spot, een rif onder de kust van Nosy Be. Niet zo diep, gemiddeld 12 meter, maar wel een stevige stroming. De boot uit, vasthouden en verzamelen aan een boei en dan via het ankertouw naar beneden. Daar laat je je los en dan begint een relaxte rolfilm. De stroming voert je over het rif, het enige wat je te doen hebt is zorgen dat je boven het koraal blijft en te genieten. En af en toe een foto maken. Echt heel comfortabel. De boot volgt ons, na 42 minuten wat dichter naar de kust tot we op 5 meter op een zandbodem zitten. Hier zijn wat kleine koraaltuintjes, voldoende om je gedurende de 3 minuten die de veiligheidstop duurt door te komen.
  10. De boot en en gauw weer naar huis. Lunch en de middag in leeg en loomheid doorbrengen.
  11. Dag 33
  12. We gaan naar Nosy Tanikely. We, want Anneke duikt niet en gaat dan op de duikdagen niet mee. Maar Nosy Tanikely is een snorkelparadijs. De zee rondom dat eiland is een reservaat, er wordt dus niet gevist. Het koraal daar is heel veel minder beschadigt dan dicht rondom Nosy Be, waar ik gisteren was. Naast Anneke gaan ook Iris en Moniek mee. Iris duikt mee en ziet daar echt heel erg naar uit. Moniek gaat met Anneke snorkelen.
  13. Eerst duik is een meter of 30 uit de kust. Tweede is aan de zijkant van het eiland. Beiden driftduiken. En inderdaad, veel meer vis dan de laatste duik gisteren. Koraal is nagenoeg onbeschadigd, niet vol met witte en afgebroken punten. Echt genieten. Groepje duikers zijn allen ervaren, dus het is echt hangen en kijken. Enthousiast komen we boven.
  14. De tijd tussen de twee duiken wordt weer opgevuld met walvissen zoeken. Helaas voor ons geen geluk. Iris en Moniek zijn gisteren met een onderzoekster op zoek geweest naar die beesten en hadden dus wel heel veel geluk. Moniek is nog vol van haar ervaring, ze zag een kleine walvishaai, ging daarop af en werd toen ongeveer aangevaren door een grote.
  15. De dame is van het onverschrokken type en kan van die ervaring alleen maar blij worden.
  16. De onderzoekster zelf was ook erg blij, groepen walvishaaien en helder water. Een combinatie die blijkbaar zelden voorkomt.
  17. Kortom terug naar het eiland, tweede duik, vervelend, net zo mooi als de eerste. Schildpad laat zich ook hier weer rustig bekijken. Leven is zwaar...
  18. Terug naar huis, meteen maar eens een foto van ons optrekje vanaf het water gemaakt.
  19. Lunchen met z'n vieren, de enthousiaste verhalen worden uitgewisseld. Conclusie, dit hadden we niet willen missen, relaxte duik en wondermooi snorkelen.
  20. Dan begint het zware middagprogramma. Lezen, wat nieuws lezen en heerlijk op het terras liggen. Deze plek was uitgezocht op duiken en relaxen.
  21. En dat maakt Jardin Vanille volledig waar. Enthousiast personeel, heerlijk eten en een rustige omgeving met een onbetaalbaar uitzicht. Snap niet helemaal waar we dit aan verdiend hebben. Maar zoals een collega van me altijd zei: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan". Nou dat dan we maar.
  22. s'Avonds is het het laatste avondmaal van de groep natuurvorsers. We zitten er niet ver vandaan, en kunnen zo de woordjes van dank meekrijgen. Een van de groep had een heel leuk stukje gedicht over Iris en al de feiten en zaken die ze de groep meegegeven had.
  23. Zo te horen hebben ze het meer dan naar hun zin gehad.
  24. Wij hebben nog enkele dagen te gaan. Moeten overigens wel een kleine correctie aanbrengen. Onze persoonlijke verzorger heeft in zijn agenda staan dat we de 16e vertrekken. Dat moet toch helaas de 15e zijn.
  25. Wij kunnen vrijdag mee met de walvishaai-onderzoekers. Nog iets om naar uit te kijken.
  26. Dag 34
  27. De duikgroep is klein, we zijn met 4 duikers en 3 begeleiders.
  28. Ik dacht de eerste dag dat we ver gevaren hadden, maar vandaag is dat zeker.
  29. Eerste duik is ruim 20 meter. Mijn tank is niet volledig vol, 200 bar ipv de 230 van gisteren. Daarnaast duik ik met een 12 liter en heb van mijzelf helaas een groot luchtverbruik. De duik duurt dus maar een 34 minuten, met afdalen en opstijgen een duiktijd van 39 minuten. Maar het zijn wel weer erg mooie minuten. Ook hier hoef je je niet heel erg in te spannen. Kleurrijk, hoewel dat niet lekker op de foto komt door de diepte. Thuis de foto's maar een beetje bijwerken.
  30. Je mag 3 maal raden wat we doen om de tijd tussen duik een en twee te doden?
  31. Inderdaad, en met groot succes. Gezwommen met mantas en walvishaaien. Kicken.
  32. Een van die haaien kwam zo dicht bij dat ik hem bijna kon aanraken. Te dicht bij om het fototoestel uit te zoomen. Maar wel een mooie foto van een loodsvisje en zijn huid.
  33. Echt heel erg leuk om mee te maken. Hopelijk hebben we morgen dat geluk nogmaals zodat ook Anneke deze ervaring kan meemaken en we deze gezamelijk kunnen delen.
  34. Tweede duik was iets minder diep. Fles ook "maar" 200 bar. Ga via het touw naar beneden om zoveel mogelijk energie te sparen. Maar beneden begint het circus meteen, mooie nudibranches, soort kleurrijke slakjes, ruim kleiner dan het topje van je pink. Maar echt heel mooi. Goed gespot. Dat is toch het voordeel van meerdere begeleiders, ieder zoekt en heeft zijn eigen interesse gebied.
  35. In het zoeken en zwemmen met de walvissen is er heel veel tijd gaan zitten. We moeten terug.
  36. De zee is hier s'middags aanzienlijk ruiger dan in de ochtend. Vandaar ook de twee duiken in de ochtend. De boot gaat bokkend en steigerend over de golven. Er lijkt geen eind aan te komen, maar dan komt eerst Nosy Tanikely en dan Nosy Komba in zicht.
  37. Half drie meld ik mij weer bij Anneke. Onze persoonlijke begeleider begon zich al wat zorgen te maken. Normaal zijn de duiken tot maximaal half twee.
  38. We hadden s'ochtends al aangegeven een salade met wat brood te willen. Dit stond dan ok snel op tafel. Lekker, dat gaat er na zo'n spannende dag echt wel in. Overigens net als het biertje om de zoute smaak uit mijn mond te verdrijven.
  39. s'Middags dit verhaal componeren, foto's uitzoeken, de boel hopelijk op Reismee zetten, en dan is het alweer cocktailtijd, dat naadloos overgaat in het avondeten omstreeks halfacht.
  40. Morgen gaan we met de onderzoekers mee op walvissafari. De verwachting is na de verhalen van de groep en de ervaring van vanmiddag hoog.
  41. Hopelijk komt het ook uit, het is en blijft wilde natuur, die laat zich niet dwingen.
  42. Maar het verslag volgt.
  43. Zaterdag is alweer de laatste dag hier in Madagascar. Vlucht vanaf het eiland hiernaast naar Addis Abeba, dan een nachtvlucht naar Frankfurt om vervolgens naar Schiphol te gaan.
  44. Hopelijk is het niet te koud in Nederland. We zijn intussen redelijk verwend met de warmte hier.

Anja de Bruin

Wat een onvergetelijke indrukken daar in het natte ??

Anita

Heerlijke verhalen en mooie foto's. Echt genieten deze laatste week zeg! Fijne laatste dagen en goede reis terug!

Atie

Heerlijk dat duiken en snorkelen! Fijn om zo te relaxen aan het eind van jullie reis.
Geniet nog lekker en goede reis terug. Hopelijk met koffers!

Joop Kort

Ongelooflijk mooi beschreven verhalen. geschikt voor publikatie l Ik archiveer jullie epistels om ze bij gelegenheid weer eens te bekijken. Ook de bijbehorende onderwaterfoto's zijn schitterend.
Zie jullie terugkeer met welkom thuis tegemoet.