Fred en Anneke naar Madagascar

Boeren op zee

1. We zitten nu in de Fatama Lodge.
  2. Natuur en vriendelijkheid van Madagaskar, Zwitserse degelijkheid.
  3. Mooi licht en ruim, en we zijn hier de enige twee residerende gasten.
  4. Waar maak je dat nog mee, persoonlijke bedienden en een volledige keukenbrigade die er alleen is om het jou naar je zin te maken.

5. Gisteren stond in het teken van bagage en uitrusten.
  6. Vandaag zijn we met een catamaran naar een kleine nederzetting op een zanndtong geweest.
  7. Je stapt daar vanaf de boot zo de armoede in. Schamele huisjes van in mijn ogen wrakhout, golfplaat en riet. Mensen zijn meer dan eenvoudig gekleed.
  8. Denk bijna met schaamte dat wij ondanks het ontbreken van onze bagage meer en betere kleding hebben dan deze mensen.
  9. Het zijn jager, verzamelaar en boeren. En dat wordt allemaal op zee uitgevoerd.
  10. Hiertoe bouwen ze zelf kano's van balsa. Voor de stabiliteit zit er ook aan een zijkant een extra drijver aangeknoopt.
  11. Kano's worden met een teerplak aan elkaar geplakt uit allerlei losse stukjes. Het is fascinerend om te zien hoe iemand daar met een eenvoudige handzaag en een scherpe bijl de stukken exact op maat maakt. Het passen gaat door de plek waar het stuk in moet komen met een soort zwart inkt in te smeren door het stuk er dan in te plaatsen is precies te zien waar het hout elkaar raakt en dus waar er nog vanaf gesneden moet worden.
  12. Gesneden om dat het balsahout heel licht is. Uiteindelijk past het en wordt het gelijmd, hier en daar een spijker en wat dwarsverbindingen aan de bovenkant van de kano.
  13. Kortom er is nu een kano beschikbaar, hoe nu het jagen en verbouwen.
  14. Jagen is simpel, net mee, de zee op en vissen.
  15. Verbouwen is iets ingewikkelder. Men verbouwd een soort van zeewier.
  16. Jonge stukken zeewier wordt aan een lijn geknoopt, dit is vrouwenwerk. De lijnen worden aan boeien, lees lege plastic flessen, uitgezet op zee.
  17. Na 3 maal springtij, is het zeewier voldoende gegroeid om geoogst te worden.
  18. Dit is mannenwerk met wederom de kano's. Dit zeewier wordt aan een firma verkocht die er vervolgens caroteen uit haalt.
  19. Verzamelen wordt met het gehele gezin gedaan.
  20. bij laag tij wordt de zeebodem afgezocht op zee-egels, krabben, zeekomkommers, schelpdieren en al het andere wat eetbaar en zo ongelukkig dat het zich laat vangen.
  21. Heel appart om wat kinderen te zien die de natte bodem afspeuren naar een bepaald soort gaatje in het zand. Eenmaal gevonden krabben ze wat zand weg en halen er een zeekomkommer uit. Heb een tijdje meegelopen, maar zag echt niet wat zij zagen.
  22. Dorpje heeft een klein schooltje. Eigenlijk zoals in al dit soort arme landen. Klein, armoedig en wrakkig. En dat terwijl juist educatie het middel tegen armoede is.
  23. De heel jonge kinderen hebben na al de corona-jaren nog amper touristen gezien.
  24. Ze zitten tussen bang en nieuwsgierig in. De wat ouderen kennen het klappen van de zweep nog. Ze bedelen om fotos, maar daar behoort in hun ogen dan wel een financiele vergoeding tegenover te staan.
  25. We zijn aangekomen tijdens het laatste deel van hoog water, de boot is droog gevallen. Wachten is tot het water weer hoog genoeg is om water onder de kiel te hebben.
  26. Na een leuk stukje zeilen lopen we in het zicht van de lodge op de grond. Het laatste stukje waden we wel.
  27. Terug in de lodge een berichtje van Frank van MadaFocus, de lokale agent voor Matoke.
  28. Onze bagage zat niet in de aangekomen Air France vlucht. De volgende is aankomende donderdag en dan zijn wij al op reis.
  29. Morgen dus shoppen in Tulear voor de hoogst nodige dingen. Shampoo, zonnebrand, tandpasta, wat onder en bovenkleding.
  30. We hebben wat voorkennis, Fred en Wil, zijn jaren geleden ook op Madagaskar geweest.
  31. Ook met Air France. Gezelschap van 12 mens. Ook twee weken geen bagage.
  32. Mensen hier hebben niet onze postuur, dus zij hebben kleding gekocht die het minste knelde. Hebben de reis gedaan met hun "bagage" in plastic zakken.
  33. Stel je de gezichten in een Hilton voor als er zo'n groep armoedzaaiers het hotel binnen komen vallen.
  34. We hebben het verhaal toen smakelijk aangehoord en weten dus wat ons te wachten staat.
  35. Zij hebben toen namelijk ook een onvergetelijke vakantie gehad.......

Anja de Bruin

Oh gut jongens, het is maar goed dat jullie je met gebak kunnen instellen op de zaken zoals ze zijn ??
Ik denk dat ik 14 dagen een strand of zwembad op zou zoeken om te blijven zitten en Bert richting vliegveld op zoek naar een vlucht terug naar huis ??? Jullie zitten echter niet bij de pakken neer en maken er gewoon het beste van terwijl jullie alle indrukken tot je nemen ??

Tiny V.

Fijn dat jullie zo´n goed onderkomen hebben. En ondanks alle tegenslag toch erg genieten. 14 dagen zonder schone kleding en toiletartikelen is natuurlijk niet leuk maar met Fred´s scoutingervaring komen jullie daar wel doorheen. Maar ik hoop dat jullie op tijd de zwemvliezen en duikbenodigdheden hebben.
Het is met recht een belevenis, deze vakantie van jullie!