Fred en Anneke naar Madagascar

Laro als winkelwagen

• Vandaag dus in het teken van shoppen.
  • Nu is dat hier niet het hotel uitlopen om vervolgend de winkelstraat in te slaan.
  • Neen, wij gaan boodschappen doen met de LandRover.
  • Het hotel heeft reinigingsmiddel voor het zwembad en timmerhout nodig.
  • Gisteren met Tonnie, de bookingsmanager afgesproken dat we kunnen meerijden naar Tulear.
  • Tijdens het ontbijt komt hij echter wat bedrukt naar ons toe. De LandRover heeft een probleem met een van de banden en het is nog maar de vraag of we Tulear bereiken.
  • Onze vakantie staat momenteel toch in het teken van avontuur, dus vertellen we hem dat dat ons niets uitmaakt. We hebben zelf ook een LandRover en die dingen zijn nooit helemaal heel, maar ook bijna nooit helemaal stuk.
  • Blijkt dat het loopvlak van een van de achterbanden ontbreekt. De reserveband is lek....
  • Ingestegen en op weg.
  • Vlak buiten het hotel stoppen we even bij de school. Deze hoort ook bij het complex. Het is een kleine gemeenschap, met een hotel, beter een ecolodge, een dorpje waar alle medewerkers wonen, een kerk en een school.
  • Het is vandaag blijkbaar uitbetaaldag, want Tonnie geeft de hotemetoot van de kerk/school een dik pak bankbiljetten.
  • Eerst ruim 5 kilometer over een onverhard pad vol met zg putholes. De band protesteert duidelijk. Vervolgens een kilometer of 10 over een asfaltweg, ook met een aanzienlijke hoeveelheid gaten.Onze chauffeur doet zijn best deze te ontwijken en de band heeft het op deze vlakke ondergrond duidelijk beter naar zijn zin.
  • Tulear wordt bereikt, we rijden eerst over een smalle marktstraat, vol met fietsers, riksja's en een paar auto's. Het is nog redelijk vroeg. Als we straks terugrijden zullen we hier in de file staan.
  • Eerste en belangrijkste stop is de bandenboer. Hier wordt de lekke reserveband geplakt en gepromoveerd tot actief wiel. De andere band wordt achterin gegooid. Geld zit nu even in de salarissen.
  • Terwijl dat zijn beslag neemt, gaan wij richting bank. We zullen wat meer uitgaven hebben en het is de vraag waneer we weer een pinautomaat tegen komen.
  • De pinautomaat wordt bewaakt door een politieagent met een Uzi.
  • We voelen ons veilig en tappen ruim ariary's. Lijkt heel veel, maar 1000 van die dingen is een kwartje. Met voldoende deviezen op zak richting een soort van warenhuis. Scoren daar toiletspullen en twee tasjes. Volgende stop levert een korte broek en een T-shirt op.
  • Zonnebrand komt vreemd genoeg uit een damesmode zaak.
  • Intussen is de band geplakt en gemonteerd. Verder met de LaRo dus.
  • Hempke voor Anna, wat onderbroeken op de markt voor mij.
  • Stop bij een winkel voor een jerrycan zoutzuur en een vat reinigingsmiddel, zwembad kan ook weer schoongemaakt worden.
  • Stop bij een klein winkeltje voor een multifunctionele omslagdoek voor Anneke. Kan als jurk gedragen worden, als afdroogdoek en als doek om te blote armen of benen te beschermen.
  • Daarna door naar de houthandel. Is een gewoon huis in een achterafstraatje, achter het huis een zaagmachine waar grote balken in handzamere stukken worden omgezet.
  • Er is ook een wasstraat voor linnengoed van hotels, aan de overkant een zebu-slagerij.
  • Een man is bezig een buitenband van een fiets te repareren.
  • Genoeg te zien dus.
  • Intussen wordt het dak van de Laro vol gelegd met hout. Deuren gaan bijna niet meer open vanwege de last.
  • We beginnen de terugweg, het is aanzienlijk drukker, vrachtwagens die tot bus omgebouwd zjn, handige handkarren, motoren etc.
  • Het is na twaalven als we weer de lodge inrollen, onze lunch staat al bijna klaar.
  • Morgen staat onze 4x4 met gids/chauffeur voor. De RN7 wacht op ons.
  • Vanmiddag dus nog maar wat luieren, de boog kan niet continue gespannen staan.

Atie

Wat een avontuur dat shoppen. Ben benieuwd naar jullie nieuwe outfits!

Fred

In 2005 was het nog 42 eurocent voor 1000 Aryary. De inflatie is daar ook toegeslagen!
Naast de Aryary had je toen ook nog de Malagassische Frank als wettig betaalmiddel. 5 van deze franken was gelijk aan 1 Aryary. In welke eenheid de prijzen stonden was onduidelijk. We betaalden meestal de aangegeven prijs gedeeld door 5 in Aryary, en dat was bijna altijd goed. Bestaat die Frank nog?

Anneke Vonk

Frank niet van gehoord.
Wij strippen de prijs met 3 nullen en delen door 4.
Maar betalen echt niet wat ze vragen.
Net nog iets aangeschaft. Ze begon op 80.000, bood 30. Uiteindelijk op 45 afgemaakt.