Fred en Anneke naar Madagascar

on and off road

1. Gisteren kwam onze chauffeur omstreeks 18:00 reeds kennis maken.
  2. Hij heeft het stuk wat wij gevlogen zijn in zijn eentje gereden, heeft daar 2 dagen over gedaan in zijn Hyundai 4WD.
  3. We horen van hem iets meer wat Covid met het toerisme hier gedaan heeft.
  4. Nati heeft toerisme gestudeerd en is al zo'n 15 jaar gids voor diverse organisaties.
  5. Hij heeft dus ruim 2 jaar thuis gezeten. Zijn geld verdiend met los vast baantjes.
  6. Wij zijn de eerste gasten waarmee hij weer op pad gaat.
  7. Hij is echt heel enthousiast.
  8. Vandaag gaan we dus op pad, we zullen de Route Nationale 7 volgen.
  9. Nu denkt een ieder Route Nationale, dat zit wel snor, maar we kunnen melden dat dat niet geheel het geval is.
  10. De RN7 leidt hier aan een ernstig gevalletje van achterstallig onderhoud.
  11. Het is een asfaltweg, maar er zitten serieuze gaten in, op diverse split plekken ontbreekt het asfalt ook, daar heb je dan de keuze uit puin, gravel of zand,
  12. Op enig moment mist er ook een brug over een riviertje, de detour houdt in, naar beneden naar de rivierbedding, dan door de rivier en aan de andere kant weer omhoog.
  13. Vrachtwagens redden daar niet, die hebben een omweg van 10 km.
  14. De tocht gaat dus langs een weg, maar het landschap veranderd echt om het kwartier.
  15. Dan rijdt je door een gebied met rijstveldjes, dan een woestenij, een dorpje met alleen maar strooien hutjes, een stadje met een markt en wat meer steenachtige huisjes om dan opeens weer in de bergen te zitten.
  16. In de dorpjes en daarbuiten probeert men van alles aan de man te brengen. Houtskool, zelfgestookte rum, gebraden kippenpoten, zakjes met diverse inhoud, zoals besjes, vruchten, snoepjes name it.
  17. Eerste stop is in Zombitsie, een klein national park.
  18. Dit park staat bekend om de Sifaka's, een witte aap. Anneke wil deze aap in ieder geval gezien hebben. Apen zijn bekend vanwege de manier waarop zij bijna dansend zijwaarts bewegen.
  19. Bij het park is de invloed van de wereldpandemie ook te merken. Wij zijn vandaan de eersten, en er komt na ons nog een persoon.
  20. We worden gegidst door twee jonge meiden. De een doet het praatwerk, is duidelijk meer op haar gemak met Engels, de ander neemt de rol van spotter op zich.
  21. Het pad door het park is eenvoudig en vlak. Al vlotjes worden we van het pad afgeleid na zo'n 50 meter de bossage in worden we gewezen op een kameleon.
  22. Terug op het pad heeft de spotter een familie apen gevonden. Het is eigenlijk dicht bij de plek waar we nu zijn, maar dan nog wat verder van officiele pas af.
  23. We naderen de sifaka's tot een meter of drie. Het is een groep van 7 individuen, 6 volwassenen en een baby. Uiteraard veel fotos en na verloop van tijd kunnen we ze tot een meter naderen.
  24. Wat een mooie beesten. Ze trekken zich van ons niets aan, gaan gewoon door met het eten van blaadjes en besjes. Op een gegeven moment vindt er een dat hij toch wat meer afstand wil. Hij trakteert ons op hun kenmerkende dansende tred terwijl hij een meter of vier verder weer doorgaat met eten.
  25. Er zitten enkele apen op de grond, andere zitten/hangen in de bomen.
  26. Ook daar bewegens ze heel sierlijk van tak naar tak en boom naar boom.
  27. We krijgen nog een heel kleine blik op een nachtaapje, een heel klein ding dat in de knik van een boom ligt te slapen, we zien alleen een stukje achterlijf.
  28. Ben echt jaloers op het zicht wat die meiden hebben. Op het laatste stukje van de excursie wordt er ook nog een kopje van zo'n nachtaapje gezien. Dat wil zeggen door de gidsen en Anneke. Ikzelf moet het met de foto's doen.
  29. We gebruiken het lunchpakket dat we van de lodge meegenomen hebben op de picknikplaats van het park. Het is zwaar verwaarloosd. Hopelijk komen er snel meer toeristen. Komt er weer wat geld in het laatje voor de mensen en kan ook het onderhoud weer betaald worden.
  30. Na het park nog een paar uurtjes rijden en dan zijn we bij Isola Ranch.
  31. Hier blijven we drie nachtjes. Hebben een excursie in het oudste nationale park hier.
  32. Maar nu eerst inchecken, een biertje, op temperatuur komen in het zwembad, douchen en dan voorbereiden op het avondeten.
  33. Morgen weer een dag

Eddy

Wat een ontzettend mooi verslag, Fred jij bent een toppertje, ook voor jullie is zo’n verslag hartstikke leuk voor later.
Veel plezier
Groetjes
Eddy

Anja de Bruin

Heerlijk om aan de hand van jullie reisverslag deze reis mee te kunnen. Dat scheelt ons weer vliegkilometers en vliegveldstress ??

Annemarie

Net in 1 keer al jullie verslagen tot nu gelezen. Wat n avontuur. Krijg direct zin ook weer naar Afrika af te reizen, ondanks al jullie perikelen, waar jullie je ogenschijnlijk vrolijk doorheen worstelen.
En wat n leuke schrijfstijl hebben jullie!
Verheug me op volgende verslag.
Jullie heel veel plezier!!
Liefs
Annemarie

Arnold

Mooi verhaal F&A. De natuur is toch wel erg mooi. Zonde dat alles daar zoveel problemen gehad heeft met corona. Je ziet ook hoe snel de natuur dan weer terugkomt. Wegen verdwijnen gewoon. Gaan gewoon weer op in de natuur. Goed om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Heel veel plezier nog.

Jolanda

Jullie reisverslag door gelezen ...waan me waar jullie zijn.
prachtige natuur ,diverse ervaringen en mensen ontmoeten jullie.
heel veel plezier gr Mart en jo