Fred en Anneke naar Madagascar

Water etc.

1. Tot nu toe vrij regelmatig een blogje kunnen plaatsen.
  2. Weet niet of die regelmaat vol te houden is. Hangt namelijk af van ons schema en vooral of er Internet beschikbaar is.
  3. Dit is in dit soort landen geen vanzelfsprekendheid.
  4. Overigens ook andere zaken die wij in NL voor vanzelfsprekend aannemen zijn hier altijd maar de vraag.
  5. Internet was gisteren bv alleen maar Whatsapp en Facebook. Alle andere diensten waren onbeschikbaar. Warm water is er alleen als de zon lang genoeg geschenen heeft. Electra komt van zonnepanelen, ze hebben hier wel een accu, maar het verbruik is op 80 Watt per huisje gelimiteerd. Water komt via een pijp rechtstreeks uit een bron in de bergen.
  6. Drinkwater koop je in flessen.
  7. Maar vanmorgen was er even goed Internet, dus het verhaaltje meteen het net opgejaagd.
  8. Foto's kosten meer en volgen als de verbinding beter is.
  9. Zoals gezegd gisteren in Isola Ranch aangekomen.
  10. Even lekker in het koude water gelegen. Er is mij ooit verteld dat hier in de tropen, het verdampte water warmte onttrekt aan de rest van de watermassa. Het warmt dus niet op, maar koelt af. Maar als de dan ook even door bent koel je zelf ook stevig af. En daar ging het toch om?
  11. s'avonds een muziekshow van het personeel en daarna het diner. Dit was alleszins goed te noemen.
  12. Morgen gaan we met een gids het isola national park in, afgesproken tijd is 8:30.
  13. Onze gids heet Mark, 33 jaar, getrouwd en 2 jonge knullen.
  14. Men heeft hier een wat typische gewoonte/traditie. Je moet als jonge knaap een zebu stelen om aan te tonen dat je een vrouw verdient. Heb je dan heel veel zebu's, dan heb je ook meer vrouwrecht. Een man hier met 1500 zeboes heeft dan ook 7 vrouwen.
  15. Persoonlijk weet ik niet wat meer werk is, de 1500 koeien of de 7 vrouwen.
  16. Ik weet het dit is niet echt woke, maar dat bestaat hier niet.
  17. Wij worden regelmatig begroet of gespot met de woorden salama fassa of gewoon fassa, het geen betekent gegroet witgezicht of gewoon witgezicht.
  18. De excursie vandaag leidt ons omhoog naar het bos, omlaag naar een canyon en dan weer terug. Zullen daar ruim 4 uur over gaan doen.
  19. Maar zoals eerder, het is niet de weg maar de reis.
  20. We starten met het aanschaffen van een petje voor Anneke, dus het marktgedruis in. Daarna het park in. We struikelen meteen al bijna over een kameleon. Dit is een vrouwtje en heeft dan nu ook de kleur van de rots. Even verder een bidsprinkhaan, de gids doet hier enthousiast over. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, na al die apen en vogels, dan is zoiets kleins ook echt fascinerend.
  21. Verderop wat ringstaartmaki's krijgen daar niet echt een goed zicht op, maar we hebben een indruk. We zullen ze nog wel meer gaan tegenkomen ...
  22. Dan de canyon in. Dit is een echt idyllische plek, er stroomt helder water over een zandbodem midden tussen de rotsen. Rotsen zijn begroeid met mos en varens. Zo hier en daar komt er water uit de rotsen, sijpelend, maar ook in de vorm van een waterval.
  23. De tocht is niet echt zwaar, maar het is wel een redelijke klauterpartij.
  24. Aan het eind van het pad bevinden zich twee "zwembaden", rots-poelen gevoed door een waterval, ze staan bekend als de black en de blue pool. Het water is kraakhelder.
  25. Mijn zwembroek had ik meegenomen in de handbagage, er kan gezwommen worden.
  26. De blackpool ligt in de schaduw en is aan de frisse kant. Doe wat baantjes, ga even onder de waterval staan en verplaats me dan naar de bluepool. Deze is nu een stuk aangenamer.
  27. Er komt een oud maar vief Engels stel aan, ieder loopt met twee stokken en wordt door een persoonlijke gids begeleidt. Ik kan de man bij de blackpool maar net opvangen. Zijn knieën zijn niet echt meer up to par. Volgende week krijgt hij in ieder geval een nieuwe knie. Maar oud en krakkemikkig als ze zijn, ze ontdoen zich bij de bluepool van hun bovenkleding en gaan lekker een stukje zwemmen. Zo wil ik ook oud worden..
  28. De weg terug is het omgekeerde van de weg heen. Spotten nog wat vogels, een solitaire sifaka en wat ringstaartmaki's.
  29. De picknick-plek lonkt al van verre. Men schotelt ons een eenvoudige doch smakelijke lunch voor.
  30. Maar het hoogtepunt van de lunch ligt niet op culinair gebied.
  31. Even naast de picknick-plek zaten een stuk of 3 sifaka's in de bomen. Ze besluiten om daar uit te komen en dansen vervolgens langs onze tafel naar de andere kant van de open plek. Echt een kadootje. Maar de ringstaartmaki's laten dit niet op zich zitten. Ook zij vertonen zich in al hun pracht. Als hekkensluiter besluit de bruine lemuur waar Anneke na het eten een heel gesprek mee gevoerd had te komen kijken of mensen voedsel ook voor hem te doen is.
  32. Na het eten richting auto spotten we nog een paradijsvliegenvanger, een waarlijk bont gekleurd beest met zeker 2 maal woord waarde tijdens Scrable
  33. Avontuur voor vandaag is bijna ten einde, ware het niet dat ik tijdens de wandeling mijn broek gescheurd heb. Het is mijn favoriet en dus waarschijnlijk ietwat sleets aan het worden. Maar ding moet wel gerepareerd worden.
  34. De buurvrouw van onze gids heeft een hand-naaimachine en doet verstelwerk.
  35. Ik sta dus in mijn onderbroek bij een hutje terwijl mijn broek weer gangbaar gemaakt wordt.
  36. Kost allemaal wat, maar dan heb je ook wat.....

Arnold.

Jullie zijn lekker vroeg met jullie verhaal. En in je onderbroek bij de kleermaker staan is ook weer een avontuur. Leuk om later te vertellen. Het mooie is dat dat daar gewoon kan. Ze kunnen het daar gewoon repareren waar je bij staat. Is er al zicht op dat jullie bagage nog komt? Of reist dat gezellig achter jullie aan? En douchen onder een waterval is ook iets wat me wel leuk lijkt. Dan zijn toch wel weer dingen die erg leuk zijn. Heel veel plezier verder.

Anja de Bruin

Wat weer een heerlijk verhaal zo bij mijn koffie en na een krant, waar je gewoon depri van wordt ?
Je broek is weer gerepareerd dus je kunt op weg naar het volgende avontuur ?

Willem

Wat een geweldige belevenissen. Blijf genieten en ons jaloers maken met jullie verhalen.

Eddy

Wederom weer een leuke omschrijving van jullie welzijn.

Jolanda

genoten van jullie een leuke verslag . gr mart en jo .