Fred en Anneke naar Madagascar

we zoeken het hogerop

1. Zijn we gisteren de canyon in gegaan, vandaag gaan we het juist van boven bekijken.
  2. Wederom met Mark. Voor vandaag hebben we hem zelf geboekt, gisteren was een excursie die deel uitmaakte van het pakket.
  3. En dat houdt in dat we nu zelf ook de tickets moeten kopen.
  4. Eerst de entree in het park en vervolgens naar een bureautje waar de gids betaald moet worden. Met alle papieren de auto in, klein stukje weg en dan een hotsebots weg op, compleet met een kleine rivierdoorwading.
  5. Aan het eind van de weg een parkeerplek met wederom een kantoortje waar de papieren nogmaals nagekeken worden en we in het grote boek opgeschreven worden.
  6. Bureaucratie levert in dit soort landen toch altijd inkomen voor veel mensen.
  7. Ok, de hike begint, eerst een stuk klimmen, dan een stuk vlak, dan een stukje klimmen, dan een stukje naar beneden en dan ben je op het eind van de hike.
  8. Op het einde ligt weer een waterpool waarin gezwommen kan worden. We zijn daar geheel alleen. Het water is aangenaam en de omgeving is echt wonderschoon, blauw water, zwarte rotsen, wit zand, waterval en palmen. Wat heeft een mens meer te wensen.
  9. Na de zwempartij wat eten en dan de weg weer terug. De zon staat hoog en het is best wel warm zo op de hoogvlakte.
  10. Onderweg zijn we wat slangen, vogels, wandelende tak, rare insecten die zich als wit mos vermomd hadden, hagedis, kortom klein spul.
  11. Ook heel veel informatie over de planten. Heel veel medicinaal, zo is er een houtachtige struik waarvan het hout vermalen en met water tot een papje gemaakt wordt. Het dient om de fontanelen van pasgeborenen beter te laten sluiten. Een andere plant was wat sinisterder. Een koningin in het verleden gebruikte het extract van de bladeren om mensen om zeep te brengen. Het werdt in de thee gedaan, iemand dronk het op, kreeg braakneigingen en legde het loodje.
  12. Zeg maar de twee uitersten voor wat plantgebruik.
  13. Verder heel veel informatie over de Bara.
  14. Bara is een stam die hier leeft, je weet wel die van het stelen van de zebu en de veelwijverij.
  15. De Bara hebben ook een interessante begraafmethodologie.
  16. Als een baby sterft, wordt dat gezien als een nog niet ontwikkelde geest.
  17. Deze wordt dus terug aan de aarde gegeven. Het lijkje wordt begraven in een termietenheuvel en daarna was het klaar.
  18. Als er een ouder iemand overlijdt, dan worden de buren gewaarschuwd en is er een periode van eten en drinken. Daarna wordt het lichaam over gebracht naar een hol in de bergen.
  19. Dit hol is niet zo hoog, het lichaam gaat het hol in en de ingang wordt met stenen en keien afgesloten.
  20. Na een paar jaar wordt er door een sjamaan bepaalt waneer de herbegrafenis gaat plaatsvinden. Dit is meestal in het droge seizoen en de maan is of vol of juist niet.
  21. De botten worden uit het graf gehaald en zonodig schoongemaakt, daarna geolied en in een kleine kist gedaan. Deze kist wordt vervolgens herbegraven in een hooggelegen hol.
  22. Dit alles wordt natuurlijk gedaan onder genot van eten en drinken. Er mag ook niet gerouwd worden. Het is namelijk niet treurig, maar dient een hoger doel.
  23. De Bara's zijn animisten, zij geloven in een verbinding van alle geesten, dieren, mensen planten en bergen. De doden worden zo hoog mogelijk begraven omdat zij dan dichter bij de goden zijn en op die manier een versterkende factor zijn in wat de goden ons aardlingen willen vertellen.
  24. Als we weer in de lodge zijn komt Nati mat wat vragen rondom onze bagage.
  25. Het ziet er niet echt goed uit. Ondanks dat MadaFocus zijn uiterste best doet is AirFrance bokkig.
  26. Toen we in Tana aankwamen hadden we een formulier moeten krijgen wat ingevuld moest worden.
  27. We hebben echter niets gekregen, een lege envelope met een telefoonnummer.
  28. Na 2 dagen vliegen en rennen waren wij brak en blij dat we er waren.
  29. Het formulier is echter key, daar hangt een dossiernummer aan vast en aan dat nummer de rest van onze bagagewereld. Dus geen dossier, geen bagage.
  30. Nu kan je gedurende 7 dagen nog claimen, maar daar onze bagagelabels van een andere vliegorganisatie is dan AirFrance snappen hun systemen het ook niet.
  31. Wij hebben ons er momenteel al min of meer mee verzoend dat we onze bagage niet terug gaan zien. MadaFocus blijft zijn best doen, ik heb nog een bericht naar de Oostenrijkers, de eerste vlucht was naar Wenen, gestuurd. Maar het is vanuit onze positie hier vrij moeilijk te communiceren.
  32. Morgen komen we langs een grote supermarkt. We gaan eens kijken voor een stevige tas en wat extra kleding.
  33. Dit is het laatste over de bagage, tenzij het toch op wonderbaarlijke wijze tot ons gaat komen.
  34. Je hebt om te lachen minder spieren nodig, dan om chagrijnig te kijken.

Anja de Bruin

Balen van jullie bagage zeg, maar goed dat jullie hier de vakantie niet door laten vergallen. Er is te veel om van te genieten daar ?

Atie

Jullie maken wel bijzondere tochten hoor. Leuk om je uitgebreide verslag te lezen van de natuur en gebruiken daar!

Joop

Wat een avontuur . Geweldig, maar ronduit klote die situatie met jullie bagage.

Jolanda

Jullie maken wel bijzondere tochten,,,,geweldig , Leuk om je uitgebreide verslag te lezen van de natuur en gebruiken . Balen van jullie bagage,maar zoals jullie al schrijven jullie regelen wel iets ....toppers. gr Mart en jo