Fred en Anneke naar Madagascar

Aapjes kijken

1. Vandaag richting volgende onderkomen.
  2. Komen buiten het dorp een supermarkt tegen. Ze verkopen echt van alles. Zo ook dus snoepjes en een shirt voor Anneke.
  3. Wat verder onderweg even tanken. We komen daar twee meiden uit de vorige resort tegen.
  4. Ze hebben pech met hun auto, de voorband is lek. Maar macho's als het hier zijn, moet dat een heel brede zijn. De reserveband is een thuisbrengertje. Maar om de brede band te kunnen accommoderen is er spacer geplaatst en die moet er eerst vanaf.
  5. En dat is dus een probleem. De bouten zitten muurvast, een kruissleutel en een pijp van een meter of zo en heel veel vloekwerk krijgt het uiteindelijk voor elkaar.
  6. De dames willen in de tussentijd eigenlijk naar het toilet. Dat toilet is een orgineel Frans hurktoilet. Het ruikt ietwat, ze zijn dat duidelijk (nog) niet gewend.
  7. Ze zijn nog wat groen wat betreft de cultuur en gewoontes in dit land. Ze waren gisteren redelijk in paniek omdat er een spin en een kakkerlak in hun huisje zat. Wij hadden hetzelfde arrangement. De spin hebben we in het huisje gehouden tegen de muggen. De kakkerlak hebben we door het toilet gespoeld en we zijn verder met ons leven gegaan.
  8. Maar alles is gelukt, de band is gewisseld, de dames hebben getoiletteerd en we hebben ze wat moed ingesproken. We zullen ze waarschijnlijk nog wel eens tegenkomen.
  9. Onze reis gaat door. Het landschap veranderd continu, hoogvlaktes, bergen, dorpjes, politieposten, marktjes etc.
  10. Langzaam veranderd het ook van dor naar groener, de huizen en de mensen beginnen er ook steeds beter uit te zien. Uiteindelijk komen we in Betsileo Country Lodge. Eenvoudig maar schoon en praktisch.
  11. Inchecken, even opfrissen in de kamer en dan gaan we door naar het Anjapark.
  12. Cheche, onze gids van vandaag en morgen, meldt zich en houdt een korte briefing.
  13. Het is zaterdag, de scholen zijn vrij en hij heeft zijn zoontje Antone mee, een leuk bewegelijk mannetje.
  14. Anjapark is een stuk bos, er staan alleen maar een soort bomen. Ringstaartmaki's zijn dol op deze planten. Het park is een gezamenlijk project voor het gehele dorp. De inkomsten worden voor de helft uitgekeerd aan de bevolking, de andere helft is voor educatie, healthcare en onderhoud.
  15. Bij het kantoor, uiteraard heeft het een kantoor, een donker hok waar alle lieden die iets met de tour te maken hebben in opgepropt zitten. Bij dat kantoor wordt een kaartje gekocht en worden de spotters aangewezen.
  16. Voor het kantoor zitten een 30 tal mensen. Zij bekijken ons alsof we de aapjes zijn ipv de maki's.
  17. Maar het gaat hier dus de ringstaartmaki's er zitten hier vijf families. We krijgen een gids en spotters meer. De spotters hebben het niet echt druk. De maki's melden zich zelf wel. In de bomen, op de grond, bij een bron en dat in ruime hoeveelheden. De spotters vinden ook wat kameleons. De attractie is het voeren van die beesten, een sprinkhaan wordt op een stok gespietst en vervolgens ruim voor de kameleon zijn neus gehouden.
  18. De kameleon ziet de sprinkhaan, denkt ha, ik krijg weer eten en rolt zijn tong razendsnel om de sprinkhaan heen. Ik vermoed dat die beesten zich bijna niet voortbewegen, het eten wordt ze tenslotte gewoon voorgeschoteld.
  19. Wat ons op eten brengt. In het hotel zitten nog 2 Nederlandse stellen. Het klikt redelijk en we gaan om zeven uur gezamenlijk aan tafel. We eten en drinken en wisselen reisverhalen uit.
  20. Het was nog lang onrustig.

Jolanda

wederom leuk verslag .gr Mart en jo