Fred en Anneke naar Madagascar

Geen zondagrust

1. Vandaag gaan we weer op tour met Cheche.
  2. Het is zondag, de mensen gaan naar de kerk, en dus word de tour omgegooid. We rijden naar een dorpje, worden er daar uitgegooid en lopen dan een km of 10 terug naar de lodge.
  3. Ook het bezoek aan de papier en zijdefabriek wordt uitgesteld naar morgen.
  4. Het is dus duidelijk zondag, men loopt in het beste pak.
  5. Lopen is overigens de manier van verplaatsing hier. Je ziet wat wrakke fietsen, een eenzame motor en particuliere autos zijn zo goed als niet bestaand.
  6. Lokaal vrachtvervoer is of met een zeboekar, of met een vierwielig karretje tenminste als het over een weg gaat. De zeboekar daarintegen is de eightlegged all terain car.
  7. Dan zijn er nog riksja's, zowel fiets als gemotoriseerd voor kleine afstanden. De grote afstanden worden met "taxis" overbrugd. In het algemeen aftandse busjes die op een traject rijden, je houdt ze aan, bind je bagage op het dak en hoop dat je er nog in past.
  8. Soms zie je ze waarvan de achterdeur niet echt meer dicht kan.
  9. Maar we hadden het over de excursie.
  10. En dan komen we toch weer terug bij de zeboe, want we lopen over/door de zeboe markt.
  11. Het is rustig, maar er staan er wel in kralen en in vrachtwagens waarin ze aangevoerd worden.
  12. Zeboes zijn echt veelzijdige dieren. Ze leveren kracht voor een ploeg of kar, ze leveren vlees, ze worden in de rijstvelden gebruikt om de grond soepel te maken en het is een soort van geld. De Bara's doen niets met een bank, de zeboes zijn hun kapitaal. Je koopt een jonge, bewaard die een paar jaar en het is opeens meer geld waard. De vrouwlijke exemplaren kunnen zelfs geld genereren door te kalven.
  13. Na de markt is de kerk, de dienst is al begonnen, het is een katholieke kerk, dus geen uitbundige dans, maar wel vrolijke zamenzang. We blijven even luisteren.
  14. Door op de tour, het is een onverharde weg/pad. Duidelijk door verkeer en regen uitgesleten. De bruggen zijn heel simpel, wat stalen liggers, planken dwars daarop en dan twee rijplaten van dik hout. Het is niet echt bedoeld voor echt zwaar verkeer.
  15. Hier begint ook langzamerhand Betsileo gebied te worden. Dit is een stam van landbouwers.
  16. We lopen door en komen in een steeds meer akkertjes tegen. Gewoon een stukje omgewoelde aarde met gewas. Aardappels, wit en paars, casave, tabak, kool, tomaat en een specifiek geneeskrachtige plant.
  17. Deze plant wordt aangeleverd als pootgoed en wordt na de oogst omgezet in tabletten die werkzaam zouden zijn tegen Covid en malaria. Het is daarnaast naar zeggen ook een afrodasicum. Kijk dat is pas Afrikaanse medicatie.
  18. Naast deze plant krijgen we uitleg over planten tegen maagpijn, zere tanden, zacht huid en veel meer. Hier zijn bijna geen medische voorzieningen en de bevolking redt zich zelf op deze manier.
  19. We lopen door rijstvelden. Tenminste, als er water zou zijn, het is nu nog te droog.
  20. Sahel-achtig, grote droogtescheuren in de grond.
  21. Toch is hier geen honger, er is een rivier in de buurt en men bewaterd de gewassen die men nodig heeft.
  22. Die rivier ligt overigens tussen ons en de lodge. We moeten er overheen, maar daar is in geen velden of wegen een brug te bekennen.
  23. Dus de schoenen uit, veters aan elkaar, om je nek en voetje voor voetje de rivier door.
  24. Aan de overkant staat een schare jonge kinderen ons op te wachten met een bak water.
  25. We spoelen onze voeten af, drogen ze en geven ze wat geld. Het is op deze manier volgens mij beter dan zomaar geld uit te delen. Ze hebben nu tenminste een dienst bewezen en dat valt te belonen.
  26. Onder een boom en met een fantastisch uitzicht eten we wat, Cheche heeft wat bananen en een verse annanas meegenomen. Het smaakt met zo'n omgeving alleen maar beter.
  27. Cheche is de gidserij ingerold. Eigenlijk zou hij iets van een advocaat zijn, hij heeft civiel en strafrecht gestudeerd. Eigenlijk zou hij dat werk wel weer willen oppakken.
  28. De verdienste met de gidserij zijn echter (als het tourisme loopt) veel beter. Hij heeft een dochter en Antone en wil ze een goede opleiding geven.
  29. De man is betrokken, wordt door iedereen aangesproken.
  30. Hij heeft ook een leuke manier om mensen te binden. Hij vraagt ons of we foto's van mensen daar naar hem willen mailen. Hij print deze uit en op magische wijze komen ze vervolgens bij degene die op de foto's staan. Echt leuk, we kwamen diverse mensen tegen die hem daarvoor bedankte.
  31. We bezoeken een woning, in dit geval van een oude vrouw, een weduwe.
  32. Ook hier weer uitleg, het oosten van het huis is voor de voorouders, als je een borrel neemt ter ere van iets, gooi daar een paar druppels heen.
  33. En nog veel meer weetjes, maar we lopen al 3 uur in de zon. Ons opnamevermogen begint af te nemen. Maar we zullen het gegarandeerd nog wel eens ergens anders horen.
  34. De lucht begint te betrekken, maar de lodge is nu gelukkig in zicht.
  35. Net voor de regenbui zitten wij binnen. We bieden Cheche nog een drankje aan.
  36. Met dat is deze excursie afgerond. In de lodge wil men al weten wat en hoelaat we willen eten.
  37. En met dat is deze dag in Madagascar er ook weer een voor in het boekje

Jolanda

wat een leuke zondag en belevenis. Jullie hebben het goed getroffen met de gids ....geweldig gr mart en Jo