Fred en Anneke naar Madagascar

Kleur bekennen

1. In de excursie van gisteren zat ook een bezoek aan een papier en zijde fabriek.
  2. Nou ja, fabriek is wel wat erg groot woord.
  3. Het papier wordt gemaakt van de bast van een plant Avoha. Je schilt deze gewoon en de plant groeit door. De bast wordt eerst gekookt, zodat de vezels loskomen. Vervolgens wordt er door een dame met twee hamers net zolang op geklopt dat alles aan pap geslagen is.
  4. Een pond van die brij op 10 liter water, goed roeren en dan op een papier zeef uitgieten.
  5. De zeef eruit en op het nog natte papier worden bloemetjes en voorstellingen gemaakt.
  6. Dit is een project van alleen maar vrouwen. En er wordt door meerdere dames ook echt arbeid verricht.
  7. Bij de zijde fabriek krijg je een andere indruk. Het ziet er ambachtelijk uit.
  8. Er staat een grote pot waar de zijdecocons in losgekookt worden met een primitieve zeep gemaakt van zeboevet en as. De zijde wordt echt met de hand gesponnen door twee dames, er staat een weefgetouw, maar zodra we de ruimte verlaten stoppen alle werkzaamheden.
  9. Het kleuren van de zijde wordt met alleen natuurlijke kleurstoffen gedaan, biet, kerrie, gemalen kevers. Het fixeren van de kleuren verrassend genoeg door banaanschil en aloe vera.
  10. Anders dan bij de papierfabriek nemen we hier niets mee.
  11. De reis komt steeds verder in het Betsileo gebied. De landbouw wordt steeds prominenter.
  12. Zeker de rijstvelden zijn indrukwekkend. Wat heel opvallend is dat bij bijna ieder rijstveld ook bakstenen geproduceerd worden.
  13. Schema is ongeveer zo. In het begin van het regenseizoen worden de velden voorbereid op het planten. Dit voorbereiden gebeurt door zeboes de grond los en blubberig te laten lopen.
  14. Daarna het planten van de rijst en de oogst. Soms twee maal per plantseizoen.
  15. Men heeft hier eigenlijk alleen zomer en winter.
  16. In het droge seizoen, dan wordt de klei uit de rijstvelden gebruikt om stenen te vormen.
  17. Deze drogen in de zon en worden dan opgestapeld om zo een steenoven te vormen.
  18. Deze ovens worden gestookt met de kaf en de restproducten van de rijstteelt.
  19. De route vandaag brengt ons naar een regenwoud. We klimmen en slaan op een gegeven moment af van de RN7 die we al lang volgen en straks ook weer verder zullen volgen.
  20. De weg is niet zo best, er zijn stukken waar hij weg geslagen is in 2015, en dat is nog steeds niet gerepareerd. De weg het park in is onverwacht goed. De president heeft bepaald dat er geld te verdienen valt als dit park goed ontsloten wordt.
  21. Het plaatsje waar we uiteindelijk overnachten heeft dan ook een overdaad aan hotels.
  22. Hotel heeft huisjes aan de rivier en er is voor de verandering snel Internet, maar uitsluitend in het restaurant. Dus de kans om wat bij te benen.
  23. Er is hier ook een aboratorium? . Allemaal bomen, maar ook wat kameleons, kikkers en een boa.
  24. Vanavond gaan we nog veel meer kameleons zien, we hebben een nachtexcursie. Maar niet in het park, dat mag s'avonds niet, we lopen aan de kant van de weg. Spannend.
  25. De oogst van die excursie, veeeeel kameleons, kikkers en een muislemuur.
  26. Deze dag kan weer niet stuk.

als ik dit plaats is het de 20e het Internet wat gisteren echt ok was is nu brak, uploaden kost 5 minuten, fotos gaan nog volgen daar die nog langer duren. Wij gaan zo het park in om golden brown lemur te zoeken, Hopelijk werkt de natuur meer mee dan de technologie

Jolanda

al jullie verslagen gelezen ....jullie hebben nu al een top vakantie. gr Mart en Jo xx

Anita en Hans

Leuk om jullie verhalen te lezen. Zo komen we behoorlijk wat te weten over Madagascar.
Groetjes vanuit Spanje Anita en Hans

Joop

Er wordt hier genoten van jullie verhaal en fotos . Gelukkig geen last van wandelende nieren. Gezien het verhaal over het schudgedrag van de vrachtwagen op de wegen daar. Het verhaal van de koffers. Hebben jullie onderbroeken moeten bijkopen ? Maar ik snap het ongenoegen en reactie aan de bali. Dit is een verhaal om op te slaan en daarna te publiceren.
Good luck en nog veel plijzier, ondanks het gesodemieter met de bagage. Joop 1BTK