Fred en Anneke naar Madagascar

Bezoeken

1. Wat een bewogen dag vandaag...
  2. We zouden het kratermeer bij Antisirabe bezoeken, echter de vulkaan heeft een beetje buikpijn en er hangen zwaveldampen. Vandaar dat we de dag beginnen met een ritje in een riksja over de boulevard.
  3. En passant ook nog heel even de lokale kathedraal in geweest, sober, niet te vergelijken met de pracht en praal in Europa.
  4. De reis gaat daarna naar Antananarivo oftewel Tana, de hoofdstad van Madagaskar.
  5. We hebben daar weer heel wat uurtjes voor nodig vanwege de staat van de weg, let wel de Route Nationale 7.
  6. Het beschrijven van het landschap sla ik over, niet omdat het saai is, integendeel, maar het laat zich nu eenmaal bijna niet beschrijven. Rijstvelden, veel rijstvelden, groenten, dorpjes, markten, hoogvlaktes, rivieren, het schakelt allemaal aaneen.
  7. Ook de kraampjes langs de weg zijn regionaal verschillend, houten auto's in de ene regio, even verderop zijn het muziekinstrumenten, vervolgens heiligen beelden en dan alleen maar raviafrutsels. Hier kom je voornamelijk konijnen tegen als koopwaar, daar zijn het eenden. Maar bijna nergens is alles bij elkaar te zien.
  8. Wat we ook tegenkomen zijn rails. De trein is echter nergens te bekennen.
  9. Het verhaal gaat dat er hier een mogol is in onder andere wegtransport die het railbedrijf hier overgenomen heeft van de overheid en het vervolgens gesloten heeft zodat hij meer winst kan maken met zijn transportfirma. Is wel wat tekenend voor de verhoudingen hier.
  10. Onderweg ook grote feesten. In eerste instantie niet echt te plaatsen tot we opeens een vrolijke stoet tegen komen. Het is famadihana, wat losjes vertaald het draaien der botten betekend. Iedere zoveel jaar (5,7,8,11), worden de overblijfselen van de doden uit het graf gehaald, opnieuw in windselen verpakt en vervolgens met muziek en zang in een optocht door het dorp gedragen. Er hoort daar uiteraard ook feest bij. Tijdens dat feest worden hele gesprekken met de doden gevoerd. De juiste datum voor dit feest wordt door een lokale astronoom bepaald. En waarschijnlijk was dat dezelfde in de regio waar we doorheen reden.
  11. We naderen Tana en gaan nog even bij Air France langs. Zij zeggen echter niets te kunnen doen voor ons, daarvoor moeten we toch echt op het vliegveld zijn. Dus door de verkeerschaos die Tana ook is naar het vliegveld.
  12. Tana is een stad, maar de buitenwijken zijn een mengeling van stads en platteland, achter de huizen wordt gewoon geteeld en zonodig worden er stenen gebakken. Aan de andere kant een moderne snelweg, hoogbouw en veel westerse bedrijven.
  13. Maar op naar de bagage afdeling.
  14. Er daar wordt ons wat duidelijk. Onze tickets zijn via Air Ethopie geregeld, maar omdat we in Wenen zijn omgeboekt naar Parijs en vervolgens vlogen met Air France, wil Air France de verantwoordelijkheid voor de bagage niet aanvaarden.
  15. Vandaar dat ons bewust geen claimformulier en dus claimcode is gegeven. En de dame, die ons te woord staat, blijft daarbij, orders management.
  16. Nu had ik me al voorgenomen om niet zonder claimcode of enig bewijs het vliegveld te verlaten en begin na deze onthulling dus luid en duidelijk van achter uit mijn keel te praten.
  17. Het arme dametje barst bijna in tranen uit. De gehele bagagehal, douaniers en andere bij-staanders staan met stijgende verbazing te luisteren hoe ik uit mijn dak ga.
  18. Eind van het liedje, escalatie naar het management en er kan opeens, zogenaamd als uitzondering, wel een claimcode aangemaakt worden. De bagage blijft zoek, de verantwoordelijkheid is nog steeds niet duidelijk, maar we hebben nu wel iets om op terug te kunnen vallen in het geval het een gevalletje reisverzekering gaat worden.
  19. Met dit op zak de verkeerschaos weer in richting hotel Saka manga, blauwe kat. Een luxe hotel in centrum Tana.
  20. Doen daar een biertje met Nati, hij heeft ons danig geholpen door te tolken als men dacht geen Engels meer te kunnen spreken. Na het biertje vertrekt hij naar zijn ouders die hier op 10 minuutjes lopen wonen. Hij is deze dagen echt bij zijn familie.
  21. Wij genieten van een echt warme douche, weelderige handdoeken, snel Internet en een luxe ruime kamer.