Fred en Anneke naar Madagascar

Goed nieuws ?

1. Vandaag laten we Tana achter ons en gaan richting Mantadia Lodge, bij het Andasibe regenwoud. Atraktie daar is de Indri Indri, de grootste der lemuren. Als je ze hoort weet je waarom ze zo heten. Maar zover is het niet.
  2. In het eerste reisvoorstel kwam Tana nu niet voor, we zouden eigenlijk in een keer van Antsirabe naar Andasibe gaan. We hebben over het stuk gisteren ruim vier uur gereden. De rit van vandaag is ook nog minstens 4 uur. De weg is nog slechter dan gisteren weet Nati te melden. Goede keuze geweest om dit te splitsen, zo komen we tenminste niet compleet stukgereisd aan.
  3. Na een goede nacht en een uitstekend ontbijt staat Nati om 8:30 voor met de auto.
  4. De rit verlaat de RN7 en gaat door op de RN2. Deze wegen zijn gebouwd op het vrachtverkeer van zo'n 30 jaar geleden schat ik in. De vrachtwagens waren toen kleiner en lichter. Nu rijden er ook redelijk moderne grote en zware vrachtwagens, de meeste uit Nederland, Belgie en Duitsland. De orginele eigenaars staan nog op de trucks en trailers.
  5. Als twee van die mastodonten elkaar moeten passeren is de gehele weg en soms ook nog een stukje berm nodig. Het is dus eigenlijk niet raar dat hele stukken weg compleet weggereden zijn. Het lijkt er op de de overheid niets doet om dit te verbeteren.
  6. Hier en daar hebben locals wat zand en gravel, zelfs houtblokken in de ergste gaten gegooid. Ze staan dan met hun hand uitgestrekt in de hoop iets voor hun inspanning te krijgen. Maar de inspanning is echt te klein, er valt niet tegen aan te werken.
  7. Wij slalommen en moeten regelmatig in de ankers omdat tegenliggers die hetzelfde te werk gaan. Ook de vrachtwagens meanderen over de weg om alle putholes te ontwijken. Zo af en toe is de maximale te halen snelheid niet boven de 10 km per uur.
  8. Uiteraard weer dorpjes en stadjes, waar het verkeer zich echt doorheen moet persen.
  9. In a nutshell, het schiet niet op en we schudden van de ene naar de andere kant. Opnieuw, wat zijn wij blij met die nacht in Tana.
  10. Maar dat blijkt in de middag nog meer. De show op het vliegveld en de zwaar bevochten claimcode blijken goud waard geweest te zijn. We krijgen een telefoontje van het vliegveld. De bagage komt vandaag in Tana aan!!!
  11. Hasina van MadaFocus gaat ervoor zorgen dat deze hier in de Lodge afgeleverd gaat worden.
  12. Deze Lodge is overigens gloedje nieuw, net voor de Covid-periode opgeleverd. De luxe spat er vanaf. Allemaal bungalowtjes, mooi en lekker bed, heerlijke douche met uitzicht op het regenwoud, een infinity-pool waar je ook leunend op de rand een schitterend uitzicht hebt. Daar boven op een Spa, waar, tegen betaling massages verzorgd worden en een modern restaurant. Ik geloof echt dat we het hier wel kunnen uithouden.
  13. Het stadje hier heeft zelf een station. Dit stuk is niet geprivatiseerd. En er rijdt zowaar een trein. De ene dag heen en de andere terug. Tijdens onze trip kruisen we de spoorlijn regelmatig en een keer heeft de overwegbeveiliging zelfs aangestaan.
  14. We spotten een soort van inspectievoertuig zijn stilletjes jaloers op de mensen in dat voortuig, ze zullen niet zoals wij heen en weer geschud worden.
  15. In de avond is een excursie gepland waarbij we de nachtdieren hier gaan zoeken. We ontmoeten de gids, Edwin, bij het station. Bij dat station ook het kleine railvoertuig.
  16. De excursie is erg simpel, we rijden een stuk de weg af en lopen vervolgens terug. We zijn echt de eerste, dus de dieren in dit geval dwerglemuren zijn nog niet verschrikt of opgejaagd. Edwin duikt meteen het donkere bos in, wij volgen. Het is gewoon bos, maar dan zonder paden. Door in de bomen te schijnen en een geluid te maken zoekt hij de kleine beestjes, in grootte variërend van een flinke muis tot een hamster. Je ziet op een gegeven moment de ogen van ze oplichten in het licht. Dan het benaderen. We kunnen best dichtbij komen. Hebben de foto's maar we hebben ze ook veel zien bewegen, van boom naar boom. Tijdens de tocht terug over de weg nog wat kikkers, maar volgens Edwin is het nog niet het juiste jaargetijde. We geloven hem maar.
  17. Terug naar de Lodge, Hasina heeft een brief gemaild, die ondertekend moet worden, zodat men onze bagage kan ophalen. De receptie van de Lodge is uiterst behulpzaam met printen en scannen. Alle lichten aan onze kant staan nu op groen.
  18. Wat gaat morgen ons brengen ?
  19. Zowiso Indri Indri's, maar hopelijk ook twee koffers.....
  20. Maar eerst zien en dan pas feesten

Anita

Wat een (bagage)verhalen weer! Heel benieuwd naar het vervolg.

Atie

Hopelijk komt jullie bagage nu snel!
Geniet maar lekker van julie mooie bungalow en uniek uitzicht!

Anja de Bruin

Wat een heerlijk verhaal met ook het mooie nieuws dat jullie ?? gevonden zijn en jullie kant op komen. Dat zal wel even wennen worden, schone kleren voor de pak hebben ipv je omslagdoek uitspoelen om morgen weer iets fris aan te hebben ??
Ga verder met het genieten ?

Atiana

Leuke verhaal en ik ben blij voor jullie dat jullie koffers eindelijk er zijn.

Arnold

Wat een avonturen en belevenissen weer. Mooie foto's en leuke verhaaltjes. Ga zo door en geniet ervan.