Fred en Anneke naar Madagascar

De reis van onze koffers

1. Gisteren goed gegeten, prijzen liggen iets hoger dan in de restaurants waar we tot nu toe aten, maar voor 35.000 ariaries heb je een heel goede maaltijd.
  2. Klinkt veel, maar in ons geld is dit ongeveer 8 euro. Eenvoudige omrekening, laat 3 nullen vallen en deel door 4. En de lokale rum is dan ook nog eens gratis. Net als de inhoud van de minibar op de kamer. Hier geef je wat, daar krijg je wat.
  3. Personeel is voornamelijk afkomstig uit Tana, is erg vriendelijk. Ze wonen hier op het terrein, werken 3 weken en mogen dan 1 week naar huis. Verklaart deels waarom het allemaal jonge meiden zijn.
  4. Vanmorgen om 8:00 bij het park, is maar een kwartiertje rijden. We zijn meer dan op tijd klaar met het ontbijt en vertrekken wat eerder. Gevolg is dat we echt als eersten het park in gaan. Edwin vertelt van alles, maar in zijn enthousiasme gaat hij erg snel, tel daarbij op een zwaar Frans/Malagassisch accent. Langzamer praten dus..
  5. Eerst waar we in het park overheen komen is een brug, de rivier ligt een stuk lager. Maar in het regenseizoen zwelt deze enorm aan. Overspoelt zelfs de brug en de nabij gelegen viskweek. Tonnen tilapia en karper kregen onverwacht de vrijheid. De locals konden hun lol niet op met vissen.
  6. Die regen komt samen met cyclonen, ieder jaar weer. Die combinatie zorgt voor veel schade aan huizen en infrastructuur. We zijn al diverse Bailey-bruggen gepasseerd. Deze vervangen "tijdelijk" weggeslagen bruggen. Ook de manier van huizenbouw hier is aangepast op deze weerplaag. Voornamelijk lokale, goedkope producten. Dus veel hout en stro als dak.
  7. Je ziet ook wel golfplaat, maar deze is dan goed verzwaard met stenen of zandzakken.
  8. Men heeft hier al weinig en dit komt er bovenop. En je hoort er bijna nooit over terwijl de stormen in Canada en USA de voorpagina's wel halen.
  9. Terug naar het park. Edwin houdt niet van grote groepen mensen. Hij heeft ook zijn eigen plekjes. Iets meer lopen, maar het grootste stuk gaat over een redelijk gebaand pad.
  10. Zo af en toe imiteert hij het geluid van een lemuur, luister en maant ons even te wachten.
  11. Hij duikt de rimboe in en komt terug met "follow me, be carefull slippery". En glad kan het dan zijn, paden zijn het niet, we klimmen over boomstronken en wortels naar boven todat Edwin stopt en iets in een boom aanwijst. Moderne techniek heeft hier ook zijn intrede gedaan, hij gebruikt een groene laser om te pointen.
  12. In eerste instantie zie je daar niets, opeens beweegt er iets en sta je naar een sifaka te kijken die wat takken aan het leeg eten is. Nu is een sifaka geen sifaka, dus al ras zijn er meer te zien. Het zijn familie dieren, gewoonlijk met z'n vijven tot zevenen.
  13. We volgen de sifakas door het bos terwijl zij van boom naar boom slingeren en eten.
  14. Na verloop van tijd komen ze zelfs naar beneden en staan we op een meter of 2 a 3 oog in oog met deze dieren. We genieten hier een geruime tijd van, dan komen er andere toeristen en is de lol vlot over.
  15. Dus Sifaka, check!
  16. Nu de ander beloofde lemuur, de Indri Indri.
  17. Hier wordt een andere tactiek voor ingezet. Het begint met luisteren. Zo af en toe communiceren die dieren met elkaar. Het worden ook wel de zingende apen genoemd. Zijn zelfs wetenschappelijke studies van. Vervolgens gaan we die kant op. Edwin speelt ook vals. Hij heeft een stuk van de Indri Indri opgenomen op zijn telefoon en speelt deze een paar keer af. De lemuren antwoorden. Als je dichtbij staat een oorverdovend kabaal.
  18. Heb ook een stukje opgenomen, geen Indri te zien, maar wel hun "zang".
  19. Als we uiteindelijk onze eigen Indri's gevonden hebben, volgen we de voorgaande aanpak.
  20. Volgen door het woud, en uiteindelijk komen ze wat lager in de bomen en hebben we weer een mooie blik op ze.
  21. Nu zijn er in dit park 4 soorten lemuren, Indri, Sifaka, bamboo en bruine lemuur.
  22. We zouden morgen naar Mantadia gaan. Dit is een meer oerbos, de beesten daar zijn schuwer, en de weg daarnaar toe is echt bagger slecht. 6 uur vertrekken om daar 8 uur te zijn, terwijl het een stukje van enkele tientallen km is.
  23. Het schijnt dat dit park slecht uit de pandemie gekomen is, veel stropers hebben de dierstand daar gedecimeerd.
  24. Morgen gaan we dus gewoon weer naar het park hier in Andasibe, een andere ingang dan vandaag.
  25. Daar gaan we op jacht naar de laatste twee soorten. (We hebben ze stiekem bij de brug al even ontmoet).
  26. Wat nog meer tijdens de excursie, wilde bijen in een hole boom, Giraffekever, termietennest kikkers en veel meer.
  27. En oh ja, de koffers. Nati heeft bericht gekregen dat ze onderweg zijn.
  28. Maar er is onderweg iets magisch gebeurd, er komen er 4, we zijn begonnen met 2!
  29. Blijft spannend, is nu even na 16:00 en nog niets gezien.
  30. Oant Moarn.

31. Update:
  32. Het is nu 16:30, klopje op de deur, de driver uit Tana staat er met onze koffers, het zijn er gewoon 2.
  33. Die dingen zijn van Wenen naar Addis Abeba gegaan op 15 september, 16 september op Tana.
  34. Blijkbaar weer terug naar Addis Abeba omdat we daar niet bekend waren.
  35. 23 September heb ik de rel geschopt, de 24e zijn ze met spoed terug naar Tana gezonden.
  36. De fout is blijkbaar in Wenen gemaakt, maar de reden van de vertraging is toch echt Air France aan te rekenen doordat zij ons een claimformulier geweigerd hebben, waardoor de koffers niet getraceerd konden worden en het zo lang heeft moeten duren.
  37. Gaat nog een leuk puzzeltje worden waar we de declaratie voor de aangeschafte noodzakelijke zaken moeten indienen.
  38. MAAR WE HEBBEN ONZE BAGAGE TERUG !!!!

Anita

Hoeraaa????????

Anneke

En het nagelknippertje . Hoe blij kan je zijn met iets kleins. De meeste dingen konden we wel vinden hier.

Ingrid

Wat heerlijk dat jullie je bagage terug hebben!
Leuk en leerzaam om jullie verhalen te lezen. Heb alle genoemde apensoorten al gegoogeld?

Atie

Fijn dat de bagage er is en het nagelknippertje!
Leuk ook die zoektocht naar de dieren.

Jos

Pfff. Elende