Fred en Anneke naar Madagascar

Regenwoud

1. Het heeft de hele nacht geregend hier. Als we weggaan voor de tweede excursie regent het nog steeds. Zijn blij dat we gisteren de beslissing genomen hebben om die in hetzelfde park te doen. Omdat het regent zullen de lemuren in de beschutting van de bomen blijven.
  2. De diertjes moeten al jaren zuinig met hun energie doen. Als ze bv van boom naar boom bewegen, stopt hun spijsvertering, alle energie wordt dan richting bewegingsapparaat gerouteerd. Ze moeten dus zeker als het koud is, rustig op hun plek blijven en daar schransen en verteren. Het is dus maar heel erg de vraag of we wat te zien krijgen vandaag.
  3. Voor vandaag zouden de bruine en de bamboe lemuur op de rol staan.
  4. In schone kleren en met onze regenjassen gaan we op stap. Andere park-ingang te bereiken via een bushbrug.
  5. De hoofdpaden gaan nog wel, hoewel die ook glad zijn door de rustig door druppende regen.
  6. Maar op de hoofdpaden is bijna niets te zien, wat bijzonder planten, een verdwaalde kikker, maar dan houdt het echt wel op.
  7. Dus de bush in. Hier zijn veel van de paadjes lichtelijk veranderd in een klein stroompje.
  8. Gelukkig heeft Anneke haar prikstok nu. Ze is heel wat stabieler in lopen dan de voorgaande dagen, ondanks het feit dat het glad is.
  9. Het eerste dier wat we zien is een kameleon, koudbloedig, dus met deze temperatuur beweegt het dier nauwelijks. Hij wordt op een stok overgezet om een duidelijke foto te maken.
  10. Onderweg spreken we ook over wat andere zaken met Edwin. Hij heeft communicatie techniek gestudeerd. Het ranger-bloed loopt hem door de aderen, zijn vader deed dit werk ook al.
  11. Edwin wil echt iets betekenen voor de natuur hier. Hij noemt zichzelf een conservator, heeft ook contacten met natuuronderzoekers. Hij is bezig met een Indri Indri festival.
  12. Dit moet de locals bewust maken van de waarde die de natuur hier biedt, in de vorm van werk in hotels, onderhoud park en het gidsen, verkoop in winkeltjes. Kortom toeristen laten geld achter.
  13. Hij heeft wel een baan aangeboden bij een mijn hier verderop, maar dat is zijn ding niet. Ziet dat als een bedreiging voor "zijn" natuur.
  14. Het gaat zelfs zover dat hij meedoet aan de burgemeester-verkiezingen. De laatste keer had hij te weinig stemmen. De locals zijn toch wel bang dat hij het platbranden van stukken nationaal park om daar landbouwgrond van te maken gaat aan pakken, net als een strengere aanpak van het stropen. Maar hij blijft optimistisch, doet aan netwerken en organiseren, zoals het voorgenoemde festival, maar ook voetbal en andere activiteiten.
  15. Bevlogen. Ook in het gidsen.
  16. We zullen vandaag lemuren zien. En verdomd hij krijgt het voor elkaar. Een kleine familie laat zich op de grond zien. Ook een beetje geholpen door wat stukjes banaan.
  17. We hebben de dieren bijna een kwartier voor ons zelf, dan komen er anderen bij en wordt het de diertjes te druk.
  18. Nog wat crosscountry en dan staan we op de weg. Van hier zijn wat Indri Indri te zien.
  19. Een spotter wijst ons nog op een perfect gecamoufleerde gekko.
  20. En dan is deze excursie al weer over, we zijn ruim 2 uur met Edwin op pad geweest.
  21. Op de terugweg even het lokale postkantoor bezocht, er stond nog wat antieke infrastructuur.
  22. De rest van de dag besteden we in loomheid, beetje zwemmen zodra de zon zich laat zien, wat eten, nieuws lezen, Whatsapp, drankje en we verwennen ons met een massage.
  23. En oh ja, alle kleding die we al twee weken dragen zijn door het hotel gewassen.
  24. We kunnen er weer tegenaan.
  25. Morgen gaan we de boot in. Canal de Pangalanes staat op het programma voor dag 18.

Jacqueline

Eng zo'n vrouw met een stok, spannend en ondernemend