Fred en Anneke naar Madagascar

Madagascar in het klein

1. Een paradijselijke omgeving noemde ik het gisteren, maar dan wel een gemaakt paradijs.
  2. Men heeft hier een omgeving geschapen waarin veel van de natuur in Madagascar voorkomt. En dan hebben we het over lemuren, 6 soorten lemuren, bomen, planten en andere dieren.
  3. Er staat een excursie langs dit alles op het programma. Gaat allemaal gelukkig wel Mora Mora, uitgesproken als Moura Moura. Rustig aan dus. Het is een heel eenvoudige excursie, pad is vlak en goed onderhouden. Gids wijst ons op bijzondere planten, wijst wat gekko's, kikkers en kameleons aan.
  4. Maar het echt leuke is natuurlijk de lemuren. De beesten hebben allemaal grofweg hun eigen plek in dit paradijs, de gids heeft bananen mee en de lemuren weten dit. Foto momenten te over dus. De apen springen zo af en toe zelfs op de schouders van de bezoekers om maar dicht bij de gids, lees bron van banaan, te komen. Niet geheel natuurlijk zoals we in de national parks hadden, maar vooruit dit is een gecreëerde omgeving, dus er kan iets meer. We lopen van gebied naar gebied en krijgen zo alle soorten te zien die hier leven.
  5. Er leven ook zogenaamde hybride lemuren, deze zijn het gevolg van een avontuurtje tussen twee soorten. Deze zijn in het algemeen onvruchtbaar, maar het bloed kruipt toch waar het niet loopt. Deze hybriden proberen de jongen van de "raszuiveren" te stelen dan wel te doden. Het is dus toch niet geheel paradijselijk.
  6. Wandeling eindigt aan de andere kant van dit eiland, bij een poel-achtige omgeving. Hier staan vleesetende planten.
  7. Ik spreek toevallig later met een Deense bioloog die me een hele uiteenzetting geeft over deze plant. Het is vrij bijzonder, een geëvolueerd blad in de vorm van een beker met een deksel. De bovenkant van de beker is erg glad, in de beker zijn cellen die in plaats van de normale O2/CO2 uitwisseling enzymen aanmaken. Dit vult de onderkant van de beker. De vloeistof trekt insecten aan, deze glijden uit en worden in de enzym-massa opgenomen en verteert. De plant haalt op deze manier stikstof en fosfor uit de insecten. Als extraatje werkt het deksel als een toilet voor kleine dieren als kikkers. De uitwisseling leveren via de enzym soep ook de broodnodige mineralen.
  8. De natuur is echt verrassend mooi opgebouwd. Stel je toch eens voor hoeveel miljoen jaar er nodig is om via mutaties tot zoiets moois en efficiënt te komen.
  9. De middag wordt in luiheid op het witte strand doorgebracht, om vier uur een optreden van de lokale band, zang, dans, tamtam en holle bamboestam. Leuk totdat interactie met de gasten verwacht word, wij zijn daar niet zo van, gelukkig andere gasten wel.
  10. Tijdens het eten schuiven er opeens enkele gasten aan tafel die we eerder tegen kwamen. Ze willen even aan ons ruiken, we hadden enkele shirtjes van ze gehad.
  11. We wisselen onze ervaringen uit, zij hebben enkele van de trajecten die wij opgedeeld hadden op een dag gedaan, 11 uur in een schuddende auto was dus geen goed idee.
  12. We danken ze nogmaals voor hen vrijgevigheid en kunnen ze als contraprestatie wijzen op het Indri Indri festival in Andasibe. Ze zijn daar dit weekend.
  13. Internet en (in mindere mate) elektra is hier een drama. Verhaal en foto's zullen later gepost worden. Morgen een kleine drie uur varen naar Mahambo, dan een auto naar Hotel Piroque.
  14. Zal voornamelijk verplaatsing zijn. \
  15. Daarna naar Ile de Saint Marie, voor de walvissen.

Jos

Je maakt wat mee zo :-)