Fred en Anneke naar Madagascar

De oversteek

1. Onrustige nacht, jeukt, steekt en kriebelt overal.
  2. Het bed heeft kuilen als op de RN5, we rollen wel erg dicht op elkaar.
  3. Slapen dus maar in twee bedden.
  4. Vroeg op, geen elektra maar ook nog steeds geen water.
  5. Restaurant is gelukkig al open. Wat eten en we staan om 8 uur bij de receptie. Wellicht even een blik op het wereldnieuws.
  6. De dame meldt dat de Tuktuk al klaar staat, later blijkt dat er in Mahambo welgeteld 2 van die dingen zijn. We willen afrekenen, maar volgens de dame is alles goed. We vragen dat nog 2 keer, Neen, good to go, maar dan op zijn Frans.
  7. Spullen passen verrassend allemaal in het karretje en dan kunnen wij er ook nog bij. Hotsen over het pad, de brug en eindigen bij onze vriend van gisteren.
  8. Zijn maat van de boot is er ook al. Kost enige moeite om hem met het kantoor te laten bellen, maar dan blijkt dat er reeds voor ons betaald is.
  9. Bagage wordt voorzien van een luggage-tag.. in dit geval een stukje schilderstape met onze naam. Het grote wachten begint. Boot ariveert om 9:00, wachten is op de bus uit Toamasina.
  10. Daarna begint het inladen, alle vracht vanaf het strand in een bootje, bootje naar de Condor en daar alles in over laden. Dat duurt allemaal wel even. Mora Mora.
  11. Kwart voor elf kunnen wij de boot en vervolgens de Condor in.
  12. El Condor is een grote catamaran, ziet er bloedsnel uit, de verwachtingen zijn hoog gespannen. Binnen is er ruimte zat, we kunnen een rij van 4 stoelen per persoon nemen.
  13. We vertrekken en het gaat in eerste instantie in een slakkengangetje. Wel veel golfslag.
  14. Maar het blijkt gedurende de reis dat de verwachte snelheid niet gehaald gaat worden.
  15. We zitten/liggen ruim 4 uur in een slingerend schip.
  16. En zoals de filosoof Cruijff al formuleerde: "Ieder nadeel heb een foordeel". We kunnen de gemiste nachtrust wat inhalen door gelegen op de banken wat te dommelen.
  17. Buiten op de oceaan zijn zo af en toe wat walvissen te spotten. Spuiters, rug en staartvinnen. Ze zijn wel ver weg en het fotografisch bewijs ontbreekt helaas.
  18. Ile St Marie komt in zicht, de golfslag valt bijna weg en wij gaan, vanuit de klimaat-geconditioneerde cabine, lekker op het bovendek zitten.
  19. Langs het eilandje Nosi Nato, het vliegveld, daar zien we zelfs ons hotel. Het hotel heeft nl als enige een 100 meter lange pier die naar een rotsje loopt.
  20. Aanmeren duurt even, maar we zien al iemand staan met een bordje waarop onze naam staat.
  21. De vakantie gaat gewoon weer door zoals we verwacht hadden. Nog even wachten tot de bagage uitgeladen is. Ook hier past het in de Tuktuk, klein stukje rijden en we zijn bij hotel Libertalia, ons onderkomen voor de aankomende twee nachten.
  22. Leuk klein hotel, huisje aan het strand. Leuk ingericht, redelijk bed, ruime badkamer, 24/7 elektra, zelfs een kluisje. Wifi is alleen in het restaurant, deze is 20 meter verder, dus op het terrasje buiten is nog een sliertje te vinden.
  23. Helaas kan je vanuit het huisje niet rechtstreeks de zee in. De bodem is daar bezaaid met zee-egels, maar een 100 meter verder, na pier is de bodem schoon.
  24. Welkomst drankje, kleine briefing over wat er in de omgeving te doen is. Het luieren hier is begonnen.
  25. Eerste dag wat lezen, wat schrijven, wat richting Internet te sturen. Lekker lui.
  26. Morgen lopen we naar het stadje en wellicht nog even naar Nosi Nato.
  27. Maar dat zien we dan wel weer.

Jos

Heftig :-)