Fred en Anneke naar Madagascar

Happy happy

1. Vandaag is Anneke jarig. Ik heb speciaal voor haar een walvis geregeld. Komt omstreeks negen uur langs zwemmen.
  2. Ontbijtje, we verwennen ons eens met een ommelet, aarbeiensap, stok en zoete broodjes.
  3. Dit hotel bevalt me wel. De receptiedame komt informeren wat onze plannen zijn voor vandaag.
  4. We moeten namelijk wel voor 11 uur uitchecken. Onze bagage kan zo lang in haar kantoortje staan. We vragen haar meteen het vervoer te regelen, maar dat had ze allemaal al geregeld.
  5. Het customer satifaction form kan volmondig met goed in gevuld worden. Enkele zelfs met zeer goed. Mochten er meelezertjes zijn waarbij Madagascar ook wat gaat jeuken, Hotel Libertalia. Wij zijn 2 nachten op het eiland geweest. Denk dat iets langer ook wel gaat. We hebben de grotten, waterval en de andere kant van het eiland niet gezien.
  6. Waar we nog wel even heen gaan is het piratenkerkhof. Ligt een kleine 2 km van het hotel. Doen we weer lopend, is hier veilig genoeg. Om het kerkhof te bezoeken is entree plus gids verplicht. Onze gids spreekt wat Engels, hij heeft alles goed uit zijn hoofd geleerd en is niet te vermurwen, de gehele rondleiding zal hij uitspreken, langzaam, af en toe zoekend naar woorden, die soms lost in translation zijn, maar het komt er uit.
  7. De route loopt door een kleine nederzetting, langs een voetbalveld (Cruijff), een stuk mangrovebos en dan omhoog naar het kerkhof zelf. In de tussentijd hebben we de namen en het lot (meestal gevangen en gehangen) van zo'n vijf piraten aangehoord.
  8. Ook bijzonder om te horen dat diverse lieden die aangezocht waren om de piraten te bestrijden zich bij hun aansloten. Maar de algemene moraal van het verhaal was toch dat misdaad in het eind toch niet loont. Ophangingen, ontploffende kanonnen, gezonken schepen met buit, heimwee naar huis en verraad door vertrouwelingen.
  9. Mannetje zelf was al 60, had elektronica gestudeerd, maar daar was hier geen werk in, omgeschoold naar massage, medicinale planten, wat je nu mental coach zou noemen.
  10. Heeft het ook regelmatig over ontstressen op dit eiland, en het in de gaten houden van je lijf.
  11. We kunnen ons daar wel in vinden. Dus retour hotel, ligbed in de schaduw en een drankje.
  12. Wachten tot de transfer naar het vliegveld. Dit gebeurt in een oude R14, de deuren kunnen alleen van binnen open gemaakt worden, maar de trip is wel comfortabeler dan gisteren in de tuktuk.
  13. Twee uur van te voren aanwezig zijn, gewichtig kijkende mensen die koffers wegen en voorzien van tags. Het vliegtuig land een klein half uur voor departure. We volgen onze koffers met argusogen, een van de koffers splits zich af van de bulk van de koffers.
  14. Maar uiteindelijk komt het goed. Na een uur vliegen landen we op Tana en zien we de verdwaalde koffer in het ruim van het vliegtuig liggen. En nog wat later komen ze beiden op de bagagebelt in het oude gedeelte van Tana Airport. Er staat weer een meneer met een bordje VONK erop. We worden weer naar hotel San Cristobal gebracht. Hier is ons avontuur op 10 september begonnen. Toen midden in de nacht, nu omstreeks half zes. Nemen nog wat van de stad mee. Wat wel hetzelfde zal zijn is de korte nachtrust. Morgen om 4 uur vertrekken richting vliegveld. De bestemming is dan San Diego. Daar begint het laatste deel van onze trip.

Atie

Van harte gefeliciteerd Anneke!
Dat regelen van een walvis valt onder de afdeling sterke verhalen Fred! Evengoed een bijzonder kado!
Goeie reis verder!

Marsha

Gefeliciteerd Anneke! Geniet beide nog van het eind van jullie trip :)

Joop Kort

Allereerst, nogmaals van harte gefeliciteerd, Anneke. En Fred ook natuurlijk, nog vele jaren samen ! Heb je die walvis met een vaste of met een werphengel binnen gekregen . Volgens mij heb je hulp gekregen daarbij. Neemt niet weg dat daar een Titanenstrijd voor nodig is. Maar ligt ie nou in de haven of gewoon op het strand ? Maar binnen is binnen zeggen we maar.
Prettige voortzetting van jullie trip.

Magda lechleitner

Ha Fred en Anneke, groeten van jullie tennismaatjes! Wij genieten van jullie verhalen, wat een schrijftalenten ?? en ik ben wat laat, maarrrrr Anneke van ❤️e gefeliciteerd nog met je verjaardag ?! De Madagascarkaart ligt op tafel, weer ff zoeken waar jullie zijn ! Liefs vanuit , les pays Bas automnaux ‼️?? ! Vive Madagascar! ?‍♀️