Fred en Anneke naar Madagascar

Wandeling

1. De stad is stroomloos, in de tuin van het hotel draait een diesel, net als bij alle banken en overheidsgebouwen. De winkels zijn donker, bij de juwelier staat er bewaking bij de deur. Als ik dit tik komt er een bediende langs om het buitenlicht aan te zetten.
  2. Toch is Diego Suarez een levendig stadje, tuktuks rijden aan en af, mensen lopen/flaneren langs het terrasje.
  3. Ja, er is een correctie op zijn plek. Ik had het elke keer over San Diego, maar de correcte naam is Diego Suarez. Vernoemd naar de twee Portugese ontdekkers van deze omgeving. Eerst de Portugezen en daarna de Fransen als heersers over dit eiland.
  4. Ze zijn nu in naam onafhankelijk, maar dat is slechts een lippendienst. In alle geledingen zijn het nog steeds de Fransen die de dienst uitmaken. Het land is geen kolonie meer, maar levert wel geld op voor de Franse beleggers.
  5. In Diego Suarez zijn wat grote werkgevers, de visconserven, de zoutfabriek en een scheepswerf. Eigenlijk is het leven hier niet zo zwaar als in het zuiden van Madagascar.
  6. We worden vandaag opgehaald in onze eigen auto. Doel is de 3 baaien. De Sakalava, duiven en duinen baai. Weg is eerst gewoon geasfalteerd, twee jaar geleden vernieuwd, maar dan draaien we de binnenlanden in, richting grote baobab boom. Dat is voornamelijk los zand, de auto zoekt zijn weg. Ook bij de Baobab boom wat lokale nering. Een dame probeert wat schelpen en doeken te verkopen. We geven haar wat van onze zeepjes, tandpasta en andere zaken die we gekocht hadden om onze tijd zonder bagage te overbruggen. Je kunt het niet eten, maar het geeft haar wellicht een klein luxe moment.
  7. Dan door naar de kust. We stappen uit met Lala, de auto gaat vooruit.
  8. De wandeling is echt mooi. Witte stranden, licht blauwe zee, witte brekers, zwarte rotsen en groen. Alles wisselt zich af.
  9. In de laatste baai gaan we even uit de kleren en lekker het water in.
  10. Hemels, we hebben de baai echt voor ons zelf. Tenminste dat idee hadden we. Zodra we aangekleed zijn staan er een vijftal dames te wachten om ons allerlei souvenirs aan te bieden. Maar we hebben niets nodig, hebben al wat zaken en de rest komt aan het einde van onze trip.
  11. Lala en de auto wachten op ons. We gaan naar de vuurtoren. En met dat begint een onbekend deel van de geschiedenis hier.
  12. Zoals al eerder genoemd, Madagascar was een Franse kolonie. Ten tijde van WW2 was Frankrijk verdeeld in een bezet en een met de Duitsers heulend regime, de Vichy.
  13. Madagascar was deel van Frankrijk en dus ook van dat Vichy regime.
  14. De Engelsen waren teruggedrongen vanuit de Indische oceaan, teruggevallen op Afrika.
  15. De Japanners en Duitsers hadden plannen met Madagascar. De eerste om daar een uitvalbasis voor onderzeeërs te maken, de tweede wilde hier een politiestaat onder leiding van de SS van maken. In die politiestaat zouden dan de Europese Joden gedeporteerd worden.
  16. De Engelsen konden dat eerste niet hebben, het zou namelijk het transport over de Indische oceaan in gevaar kunnen brengen, en dus werd er hier een slag gehouden, de slag om Madagascar. De Engelsen wonnen, brachten Madagascar onder controle, hebben hier twee jaar de scepter gezwaaid en vervolgens Madagascar teruggegeven aan de vrije Fransen.
  17. Maar rond de vuurtoren zijn dus diverse overblijfselen uit die tijd te vinden, bunkers en geschutposities.
  18. Hier nog even een plant, als je hem breekt of open snijdt komt er latex uit. De latex uit de kleine takjes wordt als lijm voor papier gebruikt, de latex uit de wortels is zelfs in staat binnenbanden te lijmen.
  19. De excursie is zo aan zijn eind, nu nog wat eten aan het strand en dan terug naar het hotel.
  20. Maar dat gaat niet zo eenvoudig als gezegd, we wijken uit voor een wat wrakke brug.
  21. Hiervoor staat de aandrijving van de auto al in 4wd-laag, het zand is echt heel los.
  22. Helaas is de bypass voor de brug net even te moeilijk voor onze chauffeur, hij rijdt ons vast in het zand. Graven en dan duwen is de oplossing. Wij blijven aan deze kant van de brug en de auto rijdt terug en komt toch over de brug.
  23. In het hotel verfrissen we ons, leggen de zwemkleding op het gras om te drogen en gaan de stad in.
  24. Komen langs een oude overdekte markt, men heeft die heel aardig omgevormd tot een sociaal centrum, Bibliotheek, kinderopvang en een soort gehoorzaal met projectiescherm.
  25. Er wordt druk gebruik van gemaakt.
  26. Drankje in een lokaal café, mensen kijken, en dan terug. De generator draait nog steeds.

Tiny V.

Zojuist je laatste drie verhalen gelezen. Ervan genoten. Fred, je bent een roeping misgelopen want wat schrijf je interessant en humoristisch! Ik begrijp wel dat het behoorlijk afzien is af en toe en dat je behoorlijk flexibel moet zijn van geest, lijf en leden. Maar je krijgt er wel wat voor terug. Ik vermoed dat dat dit aller interessantste en overweldigenste reis is die jullie ooit gemaakt hebben.
Geniet nog van het laatste deel en hopelijk gaat de terugreis wat gemakkelijker dan de heenreis.
Tot ziens!

Atie

Wat een enerverende dag was dit weer voor jullie.
Je beschrijft ook de geschiedenis van dit deel van de wereld en dat maakt het nog interessanter!