Fred en Anneke naar Madagascar

Amberberg

1. We hebben wel weer genoeg gelummeld. Vandaag weer de paden op, de lanen in, richting Amberberg. Nou ja lanen, meer paden en slechter. In het begin nog wat asfalt, maar dan de meer Malagassische wegen op. Die bestaan voornamelijk uit keien en klei. Het regent en dat maakt het extra interessant.
  2. Eerst even water en sandwiches bij de Score halen. Brood is kakelvers, de auto vult zich met de geur.
  3. Onderweg worden we door Lala op de hoogte gebracht over het ontstaan van Madagaskar (oercontinent, tektonische platen, Madagaskar en Azië drijven weg, nog meet tektonische activiteit, Madagaskar blijft waar het nu is en het thuishonk van de Aziaten drijft naar waar het nu nog is. Of dat zo blijft weten we over vele miljoenen jaren), de bevolking van Madagascar (kleine mensachtigen, ongeveer 1 meter groot, uitgestorven, Polynesiërs, Afrikanen, Moren en dan de Europeanen), de stammen, de slavenhandel (de koning van Madagaskar brengt geheel Madagaskar onder zijn knoet en verkoopt de overwonnen stammen aan de Afrikanen, die er als echte handelaren wat bovenop doen en ze dan doorverkopen aan de Europeanen), de islam (zie Moren, maar die brachten ook meer, woorden, maar ook het besnijden van alle mannen hier) dan nog even over de kolonisatie (het Noorden is wat ontevreden over het regime en nodigt de Fransen uit om wat te helpen).
  4. En zo komen we op de Amberberg. Hier ligt Joffreville, Joffre was een van de ijzervreters die Madagaskar bevrijdt heeft van de Malagassiërs. Hij was ook verantwoordelijk voor de versterkingen rondom Diego Suarez. En daarmee mede vormgever van de omgeving. In die omgeving was dus een berg, begroeid met zeer oud en kostbaar hout.
  5. Rosewood wordt het in het Engels genoemd, palissander of ijzerhout in het Nederlands.
  6. Uiteraard wordt al het hout gekapt en ter meerdere eer en glorie van La Patrie verhandeld.
  7. Je houdt dan een kale berg over en dat is ook geen gezicht, dus wordt het een landschapspark park van grote allure, bomen vanuit alle windstreken worden geplant. Uiteindelijk wordt het door gebrek aan onderhoud toch weer een bos, maar niet meer het oerbos wat het ooit geweest is.
  8. Maar genoeg over het verleden, we zijn op weg naar de Amberberg. Onderweg spot Lala al een panter-kameleon. Moet natuurlijk op de gevoelige plaat, maar stribbelt wat tegen.
  9. Maar een stokje ervoor houden, beest pakt het vast en is daarna een gewillige prooi.
  10. Verder. Men verbouwt hier qat. Bij ons een verboden drug, hier min of meer legaal.
  11. Men loopt met bossen van dat spul op het hoofd van de plantage richting afnemers.
  12. Ingang van het park heeft uiteraard weer een kantoor. Ook toiletteren is een mogelijkheid.
  13. Onderhoud is echter wel een dingetje. Zien we later ook in het groot, een soort pabo, met een campus, in 1984 verwoest tijdens een cycloon. Er staat een staketsel, reparatie vind de overheid niet nodig, is maar onderwijs.
  14. Het regent hier, is koel. De lemuren houden zich schuil in de bomen. Dus daar geen plaatjes van.
  15. Lala heeft een licentie om hier te mogen gidsen. Op zich wel apart, daar de meeste vrouwen hier bang zijn voor kameleons en ander gespuis. Het maakt Lala niets uit. Sterker, ze heeft op dit onderwerp gestudeerd aan de uni.
  16. Ze snuffelt bij bomen en struiken en vindt zowaar een van de hoofdredenen om hier heen te gaan. Een van de kleinste kameleons ter wereld. Beestje is zoals je op de foto kunt zien zo groot als het bovenst kootje van mijn pink.
  17. Wandeling gaat door, paden zijn redelijk begaanbaar, we raken wel wat doorweekt. Er staan nog twee watervallen op het programma. De berg wordt als waterbron voor de dorpen in de omgeving gebruikt. Onderweg kom je regelmatig tyleen-pijpen tegen. Zo ook bij de watervallen.
  18. Deze hebben een rol in het animistisch geloof hier. Als je wat voor elkaar wilt hebben breng je, nadat je je onder de waterval gedouched hebt, een offer. Als het dan ook uit komt, kom je terug en offer je nogmaals.
  19. En wat kan je dan wensen? Nou de normale zaken, winnen staatsloterij, zwanger worden, rijbewijs halen, dood van de boze buurman. Alle menselijke zaken dus eigenlijk,
  20. Terug naar de Nature Lodge.
  21. We eten onze sandwiches met Lala en File, de chauffeur. Had salami en Edammer kaas meegenomen. File mag geen varkensvlees, leermoment. Maar de broodjes en het beleg gaat erin als zoete koek. Kaas is voor hen echt een traktatie, dit soort kaas ligt buiten hun normale bestedingspatroon.
  22. Op de heenweg hadden we onze koffers al gedropped. Maar nu is het tijd om in te checken.
  23. Echt een mooi onderkomen. Heel ruime lobby/restaurant/bar, luie stoelen. Ruim terrein, ruime bungalows. Water komt uit de berg, elektra van de zon. Accu's zorgen voor een 24/7 beschikbaarheid.
  24. We houden het hier wel een nachtje uit.