Fred en Anneke naar Madagascar

Tsingy Rouge

1. Na een goed ontbijt, ontbijten hier bestaan uit wat fruit, broodje, jam, koffie en thee en soms wat sap of een eitje, vertrekken we uit de Nature Lodge.
  2. Gelukkig deed het Wifi het wel even, dus de foto's staan erop.
  3. Vandaag naar de rode tsingy's en dan naar Chez Laurenz.
  4. Klinkt er luxe, dat Chez, maar de recensies zijn even wat anders. We zouden een ander hotel hebben, maar die heeft Covid niet overleefd. Dus of upgrade a 500 euro, of downgrade die 80 Euro retour oplevert. Nu hebben wij geen geldboompje, dus de keuze was, hoewel wat opgedrongen, snel gemaakt. Chez Laurenz dus vanavond, en morgenavond overigens.
  5. Maar eerst richting Tsingy Rouge.
  6. In de reisbeschrijving staat het als volgt omschreven:
  7. Tussen Diego Suarez en Ankarana NP ligt en bijzonder kloof die Tsingy Rouge word genoemd.
  8. Deze plek ligt op een uur van de hoofdweg en is te bereiken over een zeer slechte weg.
  9. We zijn dus op onze hoede. Maar de reis over de RN6, nota bene de weg tussen Diego Suarez en Tana, is ook zonder meer slecht te noemen. Het begrip weg heeft voor ons sinds deze reis echt een heel andere lading gekregen. Het wordt wat langdradig wellicht, maar hele stukken asfalt zijn gewoon weg. Het is dan of zand of als je mazzel hebt gravel wat de klok slaat.
  10. En toch wordt deze weg druk bereisd. Er gaan taxi-busjes, volgens mij een hel op aarde, in een keer van Diego naar Tana, een reis van ruim 26 uur. Alleen een stop voor wat eten en wat sanitaire handelingen. Ik wil niet weten hoe je uit die auto stapt, temeer daar die meer dan overvol zitten. Er gebeuren raar genoeg ook regelmatig ongelukken met dat vervoersmiddel. Zo rijden we langs een plek waar er gisteren nog een verongelukt is. Remmen deden het niet meer, weg naar beneden, bocht en een kleine afgrond. Er is door een godswonder maar een dode te betreuren. We weten dit omdat de social media hier echt goed werkt: Lala, een ongeluk, hoe is het met jou??
  11. En of de duvel er mee speelt, we passeren een begrafenisstoet. Niet die van gisteren, je staat hier 2 dagen boven de grond en wordt dan door een groot gezelschap gezellig naar je definitieve slaapplaats gebracht. Busjes/vrachtwagens vol met begrafenis-gasten, uitgelaten, bier drinkend, een soort van jodelend. Een vrolijke boel.
  12. We breken de tocht door een lokale markt te bezoeken. Zijn daar de enige withoofden.
  13. Een markt met veel tweedehandskleding, tenminste voor ons, voor de lokalen is dat het dichtst bij nieuw wat ze kunnen bereiken. Natuurlijk eten, gedroogde vis, uien, bonen, olie. Je vindt alles van je gading, nieuwe slippers, zonnepanelen, accu's, verlichting.
  14. En in een stalletje repareert iemand je gsm met een soldeerbout die op een houtskoolcomfoortje verhit wordt.
  15. De reis gaat door, en opeens zijn we bij de ingang van het park waar de Tsingy Rouge zich bevindt. Uiteraard weer een kantoor, er wisselt wat geld van eigenaar en we kunnen het park in.
  16. Eerst op weg naar het restaurant om de lunch af te spreken. Maar dat is wel een tocht van ruim een half uur over een zandweg. De kwaliteit is soms beter, soms slechte dan die van de Route Nationale. Mooi rood zand tussen de eucalyptus bomen/struiken.
  17. Daar is wat raars mee. De Fransen hebben die vanuit Australië hier ingevoerd. Dat ding woekert hier, en zuipt water. Men plant deze dan ook niet meer aan, maar zoals onkruid, het is slecht uit te roeien. Over de energiebron voor het koken hebben we het al eens gehad. Houtskool. Dus wordt er hier campagne gevoerd voor groene houtskool.
  18. Ieder westers mens zou denken, ha voor iedere zak houtkool wordt een nieuwe boom geplant.
  19. Neen, hier houdt dat in dat er houtkool van eucalyptus gemaakt wordt.
  20. Dat houtskool maken wordt dus overal en op kleine schaal gedaan. Echt niet groen....
  21. Maar zebu en kip als lunch en dan een klein stukje naar de tsingy.
  22. Dit is een raar fenomeen. Er wordt een heuvel langzaam maar zeker opgevreten door regen.
  23. Door het wegspoelen van de grond komen er formaties tevoorschijn die Tsingy Rouge genoemd worden. Een soort van omgekeerde gordijnen, stalagmieten, lijkt een beetje op Bryce USA, maar toch anders, kleiner, kwetsbaarder.
  24. Maar wel vreselijk mooi om te zien. We lopen bijna alleen hier. De kleuren zijn rood, grijs, wit en diverse groentinten. Dit gaat nooit op een foto blijven kleven. En toch proberen we het.
  25. De wandeling gaat de Tsingy Rouge in, en aan de andere kant er weer uit, File staat daar al met de auto te wachten. Op naar het restaurant.
  26. Daarna dezelfde weg terug en ook de Route National is niet plotseling verbeterd.
  27. De ramen moeten regelmatig dicht vanwege de stofwolken van andere weggebruikers.
  28. Het schiet echt niet op. Maar zoals aan alles een eind komt, zo komen wij op eens bij Chez Laurenz aan. Een niet westers hotel, wat huisjes in een soort tuin. Open eetschuur en geen enkele voorziening, anders dan gebufferde zonne-energie tot 5 uur in de ochtend en een klein barretje met keuze uit bier, frisdrank, lokale rum en wat ondefinieerbare drankjes op basis van thuisstook.
  29. Maar we zitten dus wel tegenover de ingang van het park.
  30. Huisje is echt basic, maar een wc als een troon en een zonneboiler.
  31. Er komt echter nauwelijks water uit de kraan, danwel douche, maar er staat een emmer en een puts, we kunnen ons dus mandiën.
  32. Bed is klein, maar ligt wel ongeveer. De klamboe moet iets aangepast worden, zodat hij ook dicht kan. Kanabaliseer daar een stuk vitrage voor.
  33. We wisten waar we aan begonnen en houden het hier wel twee nachten uit.
  34. Het is ook anders als je denkt dat je een redelijk hotel hebt en dat er dus geen moer van klopt.
  35. Heb een JBL en een Ipod mee, dus muziek, twee stoelen in de zon, boek en wat cola danwel rumcola, afhankelijk van het tijdstip.
  36. We maken er wel wat van.
  37. En oh ja, er is hier geen Wifi, dus jullie lezen dit pas als wij op Nosy Komba zitten.
  38. En dat is over 2 nachten.
  39. Morgen naar de echte tsingy. Die van vandaag waren mooi, maar leken alleen maar op de originele tsingy.

Atie

Wat een prachtig verhaal weer! Je beschrijft het zo goed, maar wat kunnen jullie je goed aanpassen!